SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, April 6, 2018

SURAH AS-SABAK AYAT 13 -- REKACIPTAAN JIN YANG DIARAHKAN OLEH NABI SULAIMAN A.S.


ﻳﻌﻣﻟﻭﻥ ﻟﻪ ﻣﺎ ﻴﺸﺎﺀ ﻣﻦ ﻣﺤﺮﻴﺐ

Mereka perbuat baginya apa yang ia kehendaki daripada serambi-serambi terangkat (terminal-terminal)

Golongan Jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, 

Dalam terjemahan yang biasa didapati, perkataan ﻣﺤﺮﻴﺐ diterjemahkan sebagai bangunan-bangunan tinggi. Sebahagian terjemahan lainnya pula menyebut sebagai gedung-gedung yang tinggi. Kepelbagaian bentuk terjemahan seperti ini sebenarnya mendedahkan tentang kebanyakan satu-satu ayat daripada kalimat Al-Qur’an, telah diterjemahkan secara umum. Hal ini sebenarnya dapat mendedahkan kepada bentuk-bentuk terjemahan baru yang dapat disesuaikan dengan kontak ayat. 

Setelah kita pelajari tentang teknologi bangsa jin, setelah kita memaklumi perkara demikian melalui ayat-ayat sebelum ini, kita harus menyedari bahawa semua bentuk teknologi berkenaan tidak akan dapat dikawal kiranya tidak diwujudkan pusat kendalian. Contohnya, satelit yang berada di angkasa lepas perlu dikendalikan dari bumi. Kapal angkasa yang dilancarkan dari bumi juga memerlukan pusat kendalian yang mengawal dan berinteraksi dengan kapal angkasa berkenaan secara teliti. Begitu juga dengan sebarang aktiviti berkaitan yang melibatkan angkasawan. Pesawat-pesawat yang dihasilkan sama ada untuk tujuan komersial atau peperangan perlu dikendalikan dari pusat arahan atau biasanya disebut sebagai “Command Center”. Makluman daripada juru terbang perlu direkodkan dan arahan dapat dikeluarkan dari pusat kendalian kepada pengemudi pesawat untuk menghadapi kes-kes kecemasan. 

Perkara demikian juga disebut dalam Al-Qur’an melalui ayat ini. Perkataan ﻣﺤﺮﻴﺐ daripada kata kerja ﺤﺮﺐ yang bererti ‘telah berperang ia’. ﻣﺤﺮﻴﺐ pula merujuk kepada tempat ‘peperangan’ iaitu suatu persediaan untuk tujuan peperangan. Oleh kerana ayat-ayat sebelum ini merujuk kepada penyediaan pesawat yang dapat meluncur di udara, perkataan ﻣﺤﺮﻴﺐ dapat dikatakan sebagai terminal yang digunakan untuk mengendalikan penerbangan pesawat. Rekod-rekod semasa penerbangan sama ada berkenaan keadaan pesawat seperti kelajuan, arah serta ketinggian pesawat dapat diawasi, ataupun dikendalikan daripada terminal yang disediakan. 

Dalam terjemahan lain yang diperolehi secara online, ﻣﺤﺮﻴﺐ juga diterjemahkan sebagai serambi-serambi terangkat iaitu suatu bentuk bangunan yang ditinggikan yang dapat difahami dalam kes ini adalah menara kawalan.

Teknologi Kawalan Jauh 

Benarkah teknologi yang penulis sebutkan di sini pernah dilalui manusia suatu ketika dahulu di bawah pemerintahan Nabi Sulaiman A.S.? Ataukah bentuk terjemahan atau penerangan yang penulis tuliskan ini, adalah suatu yang diperbesar-besarkan melampaui kenyataan sebenar. Siapakah kita untuk menafikan keistimewaan yang Tuhan kurniakan kepada Nabi Sulaiman A.S. sehingga dapat memindahkan singgahsana Puteri Balqis, yang berada pada jarak sangat jauh, sehingga sampai ke istana Nabi Sulaiman A.S. dalam masa sangat singkat. Teknologi apakah yang baginda gunakan? Adakah wujud sesuatu yang dikatakan sebagai portal ruangan, atau teknologi penyalinan objek jauh dari satu kedudukan ke kedudukan lainnya. Adakah teknologi ‘kuantum entanglement’ telah sedia wujud sebelum ini sebelum disahkan benar pada zaman ini? 

Persoalan yang seringkali ditimbulkan berkenaan pencapaian teknologi-teknologi silam ialah di manakah teknologi itu sekarang ini? Ke manakah perginya peninggalan mereka itu?

Teknologi kawalan jauh yang melibatkan peralatan komunikasi, memerlukan pusat pemancar, relay dan akhir sekali adalah peralatan yang dikawal. Sekiranya pesawat Boeng 747 dapat dikawal secara kawalan jauh untuk tujuan menghadapi kes-kes kecemasan, apakah peralatan yang dikawal oleh Nabi Sulaiman A.S. ketika itu?





No comments:

Post a Comment

Popular