SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, April 24, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 23 -- PERAWATAN DARIPADA MUTIARA DAN MARJAN


فبأى ءالاء ربكما تكذبان

Maka dengan mana-manakah nikmat Tuhan kamu berdua yang kamu berdua dustakan.

maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan (Wahai umat manusia Dan jin)?

i)   Antioksidan SOD Mutiara Untuk Awet Muda

Bahan-bahan yang mengandungi kandungan antioksidan tinggi sama ada tumbuhan atau hasil laut, bertindak sebagai agen yang dapat meneutralkan keadaan berasid dalam tubuh. Bukan itu sahaja, bahkan antioksidan dapat 'menyerang' unsur-unsur plasma bertenaga tinggi dan menukarkannya kepada unsur biasa. Seringkali kita mendengar daun sireh, daun serta dahan zaitun digunakan dalam upacara keagamaan untuk tujuan menghalau makhluk halus. Antioksidan membekalkan elektron untuk menarik keluar unsur-unsur atau sebatian bercas positif dari tubuh. Peneutralan radikal bebas jenis stress oksidatif seperti RNS dan ROS dapat berlaku sehingga tubuh atau darah dikatakan berada dalam keadaan neutral iaitu kurang toksiditi. Enzim SOD yang terhasil dari sapuan serbuk mutiara pada kulit, bukan sahaja dapat mencerahkan kulit, bahkan juga sebagai bahan yang berguna untuk tujuan kesihatan dan awet muda. Penemuan terbaru pada tahun 2006 tentang SOD diperolehi melalui kajian yang dijalankan di sebuah Institut Kebangsaan di Perancis.

ii)  Antiradang Marjan Untuk Rawatan Kulit Seperti Jerawat

Penemuan terkini darihal jaluran karang laut (sea whip coral) adalah tentang karang lembut dan rumpai laut yang dapat ditemui di Caribbean atau mana-mana bahagian laut Khatulistiwa. Ianya menyediakan sumber asli yang sangat kuat sebagai ekstrak anti-radang yang selamat, berkesan dan mesra alam. Kajian klinikal yang pernah dijalankan telah menunjukkan bahawa ekstrak rumpai laut mempunyai kedua-dua ciri anti radang dan anti analgesik yang sangat sesuai digunakan untuk kulit. Rumpai laut memiliki keupayaan tersendiri sehingga dapat menghalang 90% daripada enzim radang - fosfolipase, yang sedia terdapat pada tubuh. Enzim fosfolipase tubuh ini sebenarnya adalah enzim asas kepada tindak balas keradangan kulit yang membawa kepada tanda-tanda kemerahan dan ketidakselesaan. Melalui penggunaan ekstrak ini, telah terbukti dapat membantu kulit untuk penyembuhan dengan sendirinya. 

Demikianlah Tuhan telah menyediakan penyelesaian segalajadi untuk kulit yang radang lagi sensitif yang bukan disebabkan oleh penyakit yang terlalu serius. Terumbu karang pula pada masa ini kadang-kadang telah dianggap sebagai kabinet perubatan abad ke-21. Tumbuhan terumbu karang dan haiwan laut berdarah biru adalah sumber penting ubat-ubatan baru yang sedang dibangunkan untuk merawat kanser, arthritis, jangkitan bakteria, penyakit Alzheimer, penyakit jantung, virus dan pelbagai penyakit lain. Sejak mula diketahui karang adalah haiwan yang bergerak, banyak daripadanya telah berkembang dengan pertahanan kimia diri untuk melindungi diri mereka daripada pemangsa. Ahli-ahli sains terus melakukan penyelidikan potensi perubatan daripada bahan asas ini. Pada masa hadapan, ekosistem terumbu karang boleh mewakili satu sumber yang semakin penting dalam rawatan perubatan, pemakanan tambahan, racun perosak, kosmetik dan pelbagai produk komersil yang lain.




No comments:

Post a Comment

Popular