SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, April 12, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 21 -- PELAJARAN DARIPADA DOMAIN-DOMAIN YANG BERBEZA


فبأى ءالاء ربكما تكذبان

Maka dengan mana-manakah nikmat Tuhan kamu berdua yang kamu berdua dustakan.

maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan.

i)    Pengenalan Kepada Kepelbagaian Domain

Manusia mula mempelajari kepelbagaian domain apabila mereka berusaha menyelesaikan permasalahan teknikal dalam kerja-kerja kejuruteraan mereka. Bermula daripada kajian pembolehubah kompleks yang membentuk domain kompleks untuk menyelesaikan permasalahan hidrologi dalam ruangan tertutup, kepada fungsi logaritma kompleks dalam teknologi pembetulan fotografi, sehinggalah kepada pembentukan domain frekuensi untuk menyelesaikan permasalahan isyarat komunikasi.

ii)    Medan Dapat Ditakrif Melalui Domain


Kemudian manusia menyedari tentang peranan medan dalam membentuk kepelbagaian domain bagi menyelesaikan kiraan cas elektrostatik, kesan potensi elektromagnetik dan kesan medan magnetik dalam domain quasi-statik. Penakrifan tentang ruang, membuka lembaran baru dalam kajian matriks, sehingga manusia mampu membina teknologi pemaparan berasaskan kiraan komputer. Daripada kajian sedemikian, penggabungan domain quasi-statik yang ditakrif semula dalam ruangan matriks, telah membuka lembaran baru terbentuknya simulasi alam maya melalui paparan komputer untuk tujuan sistem peramalan cuaca, perambatan ionosfera dan sebagainya. 

iii)  Kajian Pengamatan Pada Spektral Yang Luas

Apabila kajian manusia menjadi lebih terperinci sehingga ke peringkat mikroskopik dan megaskopik, contohnya untuk pergerakan yang sangat laju atau untuk medan tarikan melibatkan jisim yang sangat besar atau kesan medan melibatkan arus yang sangat kuat atau keamatan frekuensi yang bersangatan, segala-galanya perlu ditakrif semula. Bunyian sonik bertindak seperti pepejal, cahaya berkeamatan tinggi dapat  mengubah unsur atau sebatian menjadi plasma, medan magnetik dapat menghasilkan graviti dan antigraviti buatan, jisim meningkat dengan peningkatan kelajuan, cahaya terpesong oleh kesan pinggiran dan juga oleh kesan tarikan graviti objek sangat besar dan isyarat radio yang kuat yang dipancar melalui frekuensi sangat rendah didapati mengubah tingkah laku manusia. Semua ini memerlukan kajian khusus melibatkan perbelanjaan besar dan risiko bahaya yang tertentu. Dimensi-dimensi baru dapat ditakrif dan manusia mulai menerima hakikat kehadiran makhluk-makhluk ghaib yang sebelum ini tidak diketahui kehadiran mereka.

iv)   Kajian Dimensi Pada Domain Yang Berlainan 

Antara perkara menarik ialah, sifat fizikal seperti jarak, luas dan isipadu pada ukuran domain quasi-statik tidak dapat lagi diguna pakai untuk menjelaskan sifat fizikal domain plasmik. Makhluk-makhluk jin dikatakan dapat mendiami ruangan yang jauh lebih kecil berbanding ruangan manusia dan antara yang unik adalah, mereka dikatakan dapat memanfaatkan permata seperti batu delima marjan untuk dijadikan perantara antara dua alam ini. Tentunya hal yang demikian memerlukan kajian teliti untuk menjelaskan permasalahan ini.






No comments:

Post a Comment

Popular