SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, January 6, 2017

SURAH AL-JIN AYAT 14 -- KEBANYAKAN BANGSA JIN YANG BERIMAN, WARAK-WARAK BELAKA


و انا منا المسلمون ومنا القسطون 
فمن اسلم فاولئك تحروا رشدا

Dan bahawa sanya kami, daripada kami golongan yang berserah diri dan daripada kami golongan pertengahan. Maka barangsiapa yang telah berserah diri, maka mereka itu, mereka bersengaja akan pertunjuk.

Dan Bahawa Sesungguhnya (dengan datangnya Al-Quran, nyatalah) ada di antara kita golongan Yang berugama Islam, dan ada pula golongan Yang (kufur derhaka dengan) menyeleweng dari jalan Yang benar; maka sesiapa Yang menurut Islam (dengan beriman dan taat), maka merekalah golongan Yang bersungguh-sungguh mencari dan menurut jalan Yang benar,

Ayat ini menjelaskan bahawa dalam kalangan jin hanya terdapat golongan yang berserah diri dan juga golongan pertengahan. Golongan yang berserah diri adalah golongan yang bersegera kepada pertunjuk. Mereka mempelajarinya serta berusaha mendekatkan diri mereka dengan melaksanakan amalan-amalan penyerahan diri. Oleh kerana mereka merupakan bangsa yang dapat menilai Al-Quran sebagai sebuah bacaan menakjubkan tidak seperti manusia (10:02), maka adalah tidak menghairankan sekiranya masyarakat jin adalah dikenali sebagai masyarakat yang lebih gemar memilih kehidupan harmoni, mengeluarkan tutur kata yang sopan sesama mereka dan ketaatan mereka dalam mematuhi ajaran agama adalah melebihi ketaatan manusia sendiri. 

Adalah wajar untuk mereka lebih mentaati perintah Tuhan lantaran mereka lebih terdedah kepada perkara-perkara ghaib berbanding manusia. Mereka dapat menyaksikan dengan mudah bagaimana syaitan daripada golongan jin sering ditimpa bencana terkena panahan api akibat cuba mencuri dengar perkhabaran langit. Semua ini adalah perkara ghaib bagi manusia yang golongan jin sendiri dapat saksikan, tetapi kurang disedari oleh manusia. Golongan yang tidak sedemikian adalah dikenali sebagai golongan pertengahan. Namun golongan pertengahan mereka bukanlah golongan yang terlalu menderhakai Tuhan, hanya mereka tidak begitu bersedia dalam melakukan ketaatan kepada Tuhan. Sifat mereka adalah seperti golongan kebanyakan daripada manusia. 

Mereka yang melambat-lambatkan diri mereka daripada pertunjuk dan lebih mudah terikut-ikut dengan rentak manusia. Terdapat kepelbagaian agama dalam kalangan mereka dan juga terdapat kepelbagaian kefahaman dan mereka lebih menumpukan perhatian kepada kehidupan mereka dengan mengejar kareer masing-masing.





No comments:

Post a Comment

Popular