SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, September 25, 2012

SURAH ALI IMRAN AYAT 21 -- RISIKO PEMBUNUHAN PENEGAK AL-QISTHI


ان الذين يكفرون بأيت الله ويقتلون النبين
بغير حق ويقتلون الذين يأمرون بالقسط
من الناس فبشر هم بعذاب اليم

Sesungguhnya orang-orang yang sentiasa mengingkari terhadap ayat-ayat Allah dan sentiasa membunuh nabi-nabi dengan tanpa hak dan sentiasa membunuh orang-orang yang mereka menyuruh dengan Al-Qisthi daripada manusia, maka gembirakanlah olehmu akan mereka dengan azab yang pedih. 

Sesungguhnya orang-orang Yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah dan membunuh Nabi-nabi Dengan jalan Yang tidak benar, serta membunuh orang-orang Yang menyeru manusia supaya berlaku adil maka sampaikanlah berita Yang mengembirakan mereka, Dengan azab seksa Yang tidak terperi sakitnya.

Sebagaimana yang telah dijelaskan bahawa mereka yang berusaha menegakkan Al-Qisthi seringkali berhadapan dengan risiko mati dibunuh (03:18). Mereka adalah daripada Ahlul Bait yang peranan mereka sentiasa didustai oleh umat ini beserta kepimpinan mereka sepanjang zaman (95:07). Sejarah zaman berzaman telah membuktikan Ahlul Bait sentiasa menerima ancaman bunuh sehingga mereka tiada pilihan melainkan menjauhkan diri ke negeri-negeri yang jauh dari tanah Arab. Di negeri-negeri baru mereka, mereka masih berhadapan ancaman yang sama sehingga mereka tiada pilihan melainkan menutup identiti mereka sehingga anak-anak keturunan mereka sendiri tidak mengetahui bahawa mereka adalah keturunan baginda RasululLah S.A.W melalui menantu baginda Syaidina Ali R.A. 

i.   Penegak-penegak Al-Qisthi Yang Didustai Umat 

Sejarah mula pembunuhan individu yang menyuruh dengan Al-Qisthi dalam sejarah Islam adalah Pembunuhan Syaidina Umar Al-Khattab R.A. Sebenarnya usaha melawan pemerintahan telah bermula pada zaman Syaidina Abu Bakar R.A., apabila sebahagian daripada umat telah mengaku sebagai nabi palsu yang diutus sesudah RasululLah S.A.W., namun bibit pertentangan ini telah berjaya dipadam oleh Khalifah Abu Bakar R.A. Pendustaan umat terhadap kepimpinan yang berusaha menegakkan Al-Qisthi adalah disebabkan oleh sifat tamak dan rakus serta usaha mendahului risalah kerasulan yang dibawa oleh baginda RasululLah S.A.W. Namun oleh kerana kekhalifahan penegak Al-Qisthi sedang memegang kuasa, mereka gagal untuk melakukan gerak kerja secara terancang untuk menggulingkan pemerintahan.

ii.  Fitnah Yang Menimpa Umat Yang Tak Kunjung Padam

Akibat daripada penggerogotan terhadap penegak-penegak Al-Qisthi dalam kalangan kepimpinan sehinggalah kepada individu biasa, umat kini telah berada di ambang fitnah yang dahsyat. Mereka mendiami kediaman yang tiada ketenteraman daripada jaminan keselamatan. Umat Islam telah kehilangan pemerintahan kekhalifahan. Umat Nasrani pula telah kehilangan peranan gereja dalam urusan pentadbiran pemerintahan dan umat Yahudi pula kehilangan pengaruh biara dalam membentuk polisi pemerintahan negaranya sendiri. Dengan wujudnya agama baru melalui jalan pemikiran manusia, sistem ekonomi sosialis dan kapitalis telah mengambil tempat dalam menentukan corak ekonomi sesebuah negara. Agama Demokrasi dan Komunis pula telah dijadikan pilihan untuk menafikan peranan Tuhan dalam pemerintahan manusia. Namun kesempatan yang diambil oleh pendukung agama-agama baru ini, tidak digunakan sebaik-baiknya oleh kepimpinan mereka sehingga kehidupan umat semakin menuju penderitaan dan nasib alam sekitar yang semakin menuju kebinasaan. 



 

No comments:

Post a Comment

Popular