SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, December 14, 2017

CATATAN PENULIS



Barang kali, pembaca merasa suatu yang asing lantaran penerangan daripada surah ini yang sedemikian rupa. RasululLah S.A.W. sendiri akan sentiasa menyampaikan apajua yang diketahui baginda dan As-Sunnah adalah menjadi suatu rujukan kefahaman RasululLah S.A.W. daripada ayat-ayat Tuhan, begitu juga dengan penulis. Memperolehi kaedah kefahaman atas pembacaan yang menjurus kepada suatu takwil atau penafsiran adalah suatu kerja yang sukar dan perlu dilakukan secara bersungguh-sungguh. Penulis benar-benar memohon keampunan daripada Allah, terhadap apajua yang benar daripada penerangan-penerangan yang telah dibuat apatah lagi sekiranya mengandungi kesalahan atau kesamaran. Pintu muzakarah sentiasa dibuka supaya pengajaran yang benar benar-benar diperolehi daripada ayat-ayat Tuhan, sekiranya diizinkanNya. Sama-sama kita mencari suatu kesepakatan dalam beriman kepada ayat-ayat Tuhan. Bukankah Dia perintahkan supaya umat ini bersatu padu dengan Al-Quran?

Sekiranya penerangan surah-surah sebelum ini, membawa pembaca kepada huraian yang melibatkan golongan kapitalis serta penglibatan pemanipulasi-pemanipulasi kewangan seperti golongan Mason, serta perancangan mereka untuk menguasai pemerintahan di bumi ini; pembaca sebenarnya tidak harus khuatir kerana Tuhan Maha Mengetahui akibat perancangan mereka. Mereka akan mengakibatkan kerosakan besar kepada bumi ini, sehingga akhirnya kebanyakan daripada manusia menyedari perkara yang berlaku dan mereka akan kembali memilih petunjuk Tuhan untuk memperbetul kembali kehidupan mereka. Kehidupan yang selama ini telah mengakibatkan kepincangan-kepincangan sehingga membawa akibat yang buruk. Hari ini mungkin menjadi masalah kepada pembaca untuk menyampaikan mesej daripada perutusan Tuhan kepada manusia namun, keperitan yang mereka alami akan menyebabkan seruan dakwah yang pembaca sampaikan kepada mereka akan diterima dengan hati terbuka. Mudah-mudahan perkara sedemikian akan terjadi dengan izin Tuhan.

Antara Perkara Yang Perlu Dilakukan

Terdapat pengajaran yang disebutkan dalam Surah Jin darihal kesediaan umat ini dalam menghadapi fitnah Dajjal, yang akan hadir dalam kehidupan manusia dalam sedikit masa lagi. Perkara utama yang harus didahului adalah dengan membersihkan sebarang rumah ibadat daripada unsur-unsur kesyirikan. Rumat ibadat tidak harus dihalang untuk dijadikan tempat bagi  mengingati seluruh ayat-ayat kitab suci, apatah lagi suatu perintah itu mungkin dianggap sebagai tidak mesra pemerintah. 

Namun apakah lagi pengisian yang harus dilakukan setelah rumah ibadat dapat dilepaskan daripada unsur-unsur kesyirikan? Antara perkara yang diperintahkan adalah untuk membangunkan projek Qiyamul Layl. Projek Qiyamul Layl adalah bertujuan untuk menelaah Al-Qur'an berdasarkan disiplin turutan demi turutan. Pada siang harinya seseorang itu digalakkan mengingati Tuhan berdasarkan nama-namaNya dari pagi hingga ke petang. Dengan lain perkataan, projek ini adalah bertujuan supaya setiap individu kembali kepada mengingati Tuhan sepanjang masa dan juga sentiasa berusaha berfikir darihal ayat-ayat Tuhan. Inilah perubahan masyarakat Islam zaman RasululLah S.A.W. iaitu berubah daripada kehidupan lagha kepada kehidupan lebih bererti. Daripada kehidupan tanpa panduan kepada kehidupan berpandukan panduan Al-Qur'an. Namun dalam hal ini pendekatan kefahaman tentang Al-Qur'an adalah berbagai-bagai menurut kaedah pengajian setempat.

Jadi adakah harus kita meletakkan ukuran, bahawa kaedah kita adalah yang terbaik sehingga menidakkan kaedah yang diperkenalkan oleh kumpulan lainnya? Setiap kita harus meletakkan keyakinan bahawa setiap kaedah yang masing-masing lalui, adalah dalam ruang lingkup usaha kita dalam mematuhi perintah Tuhan dan bukannya atas tujuan sampingan yang lain. Telah menjadi budaya dalam pengajian pondok di Indonesia, mereka melaksanakan aktiviti saling menziarahi sesame mereka. Bukan sahaja mereka dapat mengeratkan hubungan silaturrahim, bahkan mereka dapat berkongsi kefahaman mereka, tentang satu-satu perintah Tuhan, agar keberkatan dalam menjalani kehidupan dapat dinikmati bersama.

Antara Perkara Yang Perlu Dihindari

Kita sebenarnya masih dikhayalkan dengan
sesuatu sehingga kita binasa ... walhal riwayat
kehidupan ini sebenarnya telah hampir tamat.

Antara Perkara Yang Harus Difahami

Akhirnya kerajaan U.S. secara rasmi, mengakui
bahawa fenomena UFO - memang suatu yang wujud.




No comments:

Post a Comment

Popular