مناع للخير معتد اثيم
Yang
menegah kepada (sesuatu) yang baik (serta) melampaui dalam dosa.
Yang sering menghalangi amalan-amalan kebajikan, Yang melanggar hukum-hukum ugama, lagi Yang amat berdosa,
Yang sering menghalangi amalan-amalan kebajikan, Yang melanggar hukum-hukum ugama, lagi Yang amat berdosa,
KESESATAN KELIMA : SUKA MENEGAH KEPADA SUATU KEBAIKAN
DAN MELAMPAUI DALAM DOSA
i.
Yang Tidak
Wajar Dituduh Sesat
Adalah
tidak wajar untuk umat ini atau sesiapapun menuduh sesat terhadap
golongan yang tidak menegah umat ini melakukan kebaikan seperti tidak
menentang pembiayaan membina rumah-rumah anak yatim, tidak menentang
dalam mewujudkan pusat-pusat didikan kepada generasi muda dengan
didikan agama dan tidak menentang dalam mengimarahkan masjid-masjid
dengan majlis ilmu bagi menghampiri diri mereka kepada ajaran Tuhan.
Yang wajar dituduh sesat adalah individu
yang menentang sesuatu kebaikan itu dilaksanakan. Yang dikatakan
individu
yang sesat, sebagaimana yang dinyatakan dengan enam sifat dalam
ayat-ayat ini, dapat dikenali dengan sifat melampaui dalam melakukan
kerja-kerja dosa. Mereka yang merelakan diri menanggung dosa secara
berterus-terusan dan pada masa yang sama mengambil pendirian memusuhi
orang-orang yang berusaha mematuhi ajaran agama, adalah wajar
dilabelkan sebagai sesat.
ii.
Penganut Sesuatu Agama Atau Kefahaman Tidak
Wajar
Dituduh Sebagai Sesat
Tuduhan
sesat tidak harus ditujukan kepada penganut-penganut sesuatu agama
yang lain daripada agama Islam kerana label sedemikian akan
menjauhkan mereka daripada mendengar ayat-ayat Tuhan. Termasuk yang
sesat itu yang menegah dirinya daripada melakukan perkara-perkara
kebaikan. ﺍﻟﺨﻴﺮ,
juga merujuk kepada harta pemilikan (70:21). Yang tertegah dengan
harta pemilikan adalah mereka yang menolak untuk melakukan kebaikan
dengan harta berkenaan seperti bersadaqah dan menggunakannya secara
sebaik-baiknya pada jalan Tuhan. Dalam surah Al-Ma'arij ada
diterangkan salah satu ciri golongan yang tidak bersolah adalah
mereka yang apabila telah menyentuh mereka perkara-perkara kebaikan
seperti harta dan kedudukan, mereka menegah diri mereka daripada
bersadaqah atau mengagihkan harta atau apajua bentuk bantuan dan sumbangan untuk tujuan sama-sama membantu umat.
No comments:
Post a Comment