عتل بعد ذلك زنيم
Keras
kepala sesudah itu samseng pula.
Yang
jahat kejam, Yang selain itu tidak tentu pula bapanya.
KESESATAN KEENAM : KERAS KEPALA DAN MENUNJUKKAN
SIFAT SAMSENG
Mengapakah
Tuhan mengkhabarkan kepada kita tentang ciri-ciri golongan yang sesat
ini? Mengapa tidak terus dihukumkan bahawa penyembah-penyembah selain
Tuhan adalah sesat atau sesiapa sahaja yang tidak mengambil sistem
yang Tuhan sediakan, adalah sesat? Apabila RasululLah S.A.W. dituduh
sebagai sesat sehingga Tuhan menafikannya (68:02), lantas melalui
ayat-ayatNya Tuhan tidak membalas kembali pengisytiharan sesat
terhadap penuduh daripada golongan yang ingkar itu (68:06).
Kemudian
Tuhan mencirikan siapakah yang sebenarnya sesat berdasarkan ayat-ayat
yang selanjutnya daripada itu? Dengan lain perkataan, perisytiharan
sesat yang Tuhan tujukan adalah kepada sebahagian daripada manusia,
yang antaranya bersikap sangat keras serta sangat-sangat diketahui
kejahatannya. Dalam kalangan manusia yang sangat diketahui
kejahatannya adalah seperti samseng yang hidupnya dilingkungi
aktiviti-aktiviti durjana, banyak menaja kerosakan dan
melarang atau bertindak kepada manusia yang melakukan kebaikan. Di
negara yang penguatkuasaan undang-undang tidak berlaku secara
menyeluruh, aktiviti samseng menjadi sesuatu yang lumrah
didengari. Penguatkuasaan undang-undang hanya ditujukan kepada
golongan yang lemah sahaja disebabkan kedudukan serta kepentingan
individu samseng berkenaan. Dalam terjemahan lain,
ﺯﻧﻴﻢ
dinyatakan
sebagai tak tentu bapa. Iaitu menunjukkan individu
berkenaan sebagai tidak dapat dipastikan nasab
keturunannya.
Mencari
Golongan yang Sesat
Enam
ciri utama kesesatan yang dinyatakan dalam surah ini, tidak pernah
menggambarkan bahawa mereka ini (1) mengamalkan ajaran 'sesat'
seperti melakukan jampi-jampi serapah yang bukan-bukan, (2) mengajak
manusia mengabdikan diri kepada selain daripada Tuhan, (3) menaja
pembentukan kerajaan langit atau sidang parlimen roh, (4) melakukan
peribadatan menyeru roh-roh tertentu ataupun (5) menambah kalimah
syahadah
serta (6) melakukan amalan tawasul dan zikir sebagaimana yang biasa
kita dengar tuduhan sesat yang dikeluarkan oleh pihak tertentu.
Oleh
itu, pertuduhan sesat harus didefinisikan
dengan secara berhati-hati lantaran masyarakat telah terbiasa dengan
tuduhan sedemikian sinonim dengan kufur dan syirik. Mengapakah pihak
penguasa agama tidak benar-benar berkempen untuk menyedarkan muslimah
yang diberi tanda pada dahinya dan mengahwini pemuda-pemuda Hindu
serta beribadah di kuil-kuil sebagai individu
yang 'sesat', yang harus dipulih akidahnya? Sekiranya benar mereka
memerangi ajaran-ajaran kerohanian yang dituduh sebagai ‘sesat’!
Mengapakah mereka tidak mengeluarkan arahan kepada ahli-ahli
jawatankuasa masjid untuk mendapatkan senarai nama terkini mereka
yang masih mengekalkan pengamalan Islam dan seterusnya memberi
peruntukan-peruntukan tertentu supaya tenaga mereka dapat
digembleng
untuk tujuan dakwah? Bukan membiarkan suasana sedia ada berlaku
sehingga akhirnya kita dapati terlalu ramai penganut asal agama ini
telah murtad memilih agama lain lantaran habuan dunia atau
kekecewaan. Tumpuan kesesatan harus ditujukan kepada :-
Pertama
adalah golongan yang mendustakan. Yang mendustakan bahawa
Al-Quran adalah wahyu Tuhan kepada Muhammad
RasullulLah S.A.W. yang harus sampai kepada setiap individu supaya mereka dapat beramal dengan perintah-perintah Tuhan. Yang
mendustakan As-Sunnah adalah contoh-contoh pengamalan RasululLah
S.A.W. dalam usaha menafsir Al-Quran pada diri baginda dan para
sahabat R.A.H.M.
Kedua
adalah mereka yang inginkan orang-orang yang beriman bersikap lunak
lalu mereka akan bersikap lunak. Mereka yang mahukan agama adalah
sesuatu yang menurut pandangan mereka dan bukannya mereka yang
berpandangan dengan pandangan agama.
Ketiga
adalah kepada setiap mereka yang gemar bersumpah dengan hujah yang
lemah. Sebahagian terjemahan dinyatakan sebagai menghina. Mereka yang
menghina pengamalan agama dipraktikkan dalam
jabatan-jabatan dan institusi. Mereka ini tidak harus diberi tempat
sebagai pemimpin sesuatu jabatan atau institusi.
Keempat
adalah kepada mereka yang suka mencela, berjalan (ke hulu ke hilir)
dengan perkhabaran. Praktik terhadap golongan ini
adalah kepada wartawan-wartawan, juru-juru bicara yang suka mencela
sama ada di layar televisyen, video atau sebagainya. Mereka ini
menjadi sesat lantaran menghambur fitnah yang dapat merosakkan
perpaduan dalam masyarakat dan juga umat Islam.
Kelima
adalah kepada mereka yang suka menegah kepada sesuatu kebaikan dan
melampaui dalam dosa. Mereka yang menghalang peruntukan zakat
daripada sampai kepada pihak-pihak yang memerlukan (iaitu asnaf
yang lapan itu), adalah merupakan mereka yang suka menegah kepada
sesuatu kebaikan. Mereka ini dapat dilihat bermegah-megah dengan
harta. Mereka yang bersifat sedemikian seharusnya dijadikan sasaran
dakwah untuk memperbetul kesesatan mereka. Bukannya mengekalkan
mereka dalam jabatan yang ada kaitan dengan pengagihan wang zakat
sehingga diserahkan kepada badan perniagaan sekalipun yang dinamai
dengan nama Baitul Mal atau sebagainya.
Keenam
adalah kepada mereka yang bersikap sangat keras, (adapun) sesudah
itu, sangat diketahui kejahatannya. Individu inilah
merupakan individu yang sesat yang harus diberi
kesedaran dan bukannya menuduh pihak yang menganjur kebaikan sebagai
sesat walau sesiapapun jua.
No comments:
Post a Comment