ﻭ ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ
Dan periuk-periuk yang tetap
kedudukan.
dan periuk-periuk yang tetap (berada di atas tungku)
Apakah yang dimaksudkan dengan
periuk? Dan kitapun telah sedia memaklumi bahawa periuk digunakan untuk tujuan
masakan. Masakan Nabi Sulaiman A.S., telah mengumpulkan seluruh pengikutnya
untuk menikmati hidangan besar kerana menyambut suatu perayaan besar? Adakah
di sana wujud teko-teko besar sepertimana rekaan Ayah Pin, untuk tujuan
dituangkan air minuman ke cangkir-cangkir bersaiz lebih kecil sebanding
itu? Jenis makhluk apakah serta apakah saiz mereka, yang Nabi Sulaiman A.S. ingin menjamu selera?
Periuk yang kita gunakan boleh
dipindah-pindahkan setelah selesai digunakan. Kita akan mengangkatnya untuk
tujuan membersihkannya selepas setiap kali penggunaan dan periuk itu
akan diletakkan secara terbalik atau dibiarkan tergantung sisi sehingga akan
digunakannya pada kali yang lain. Namun periuk yang direka oleh Nabi Sulaiman
A.S. berada di atas tungku yang tetap. Dengan lain perkataan iaitu periuk yang
tidak akan dijauhkan dari tungkunya.
“Jifan”
dan “Qudur” dalam teknologi
penerbangan
penerbangan
Jifan yang diterjemahkan sebagai
pinggan-pinggan besar dapat dipadankan dengan qudur sebagai periuk penutup
membentuk suatu pesawat yang kini lebih dikenali sebagai pesawat terbang tidak
dikenali – UFO. Perkara ini merupakan
fenomena yang dapat disesuaikan dengan bentuk penutup di sebelah atas serta
bentuk kelopak di sebelah bawah, yang bertindak sebagai tungku tetap terhadap penutup
berbentuk periuk di atasnya.
Gambar pesawat Jerman – Aset
Tentera
Yang Tidak Berkesempatan Untuk
Digunakan Oleh Hitler Dalam
Perang Dunia Ke-2
Yang Tidak Berkesempatan Untuk
Digunakan Oleh Hitler Dalam
Perang Dunia Ke-2
Kiranya “jifan” dapat diterjemahkan
sebagai sesuatu yang bersaiz besar yang tentunya bukan kegunaan di dapur
rumah-rumah manusia, mengapa tidak kita fahami “qudur” juga bersaiz besar
sebanding dengan saiz “jifan” yang telah dinyatakan? “Jifan” dengan bentuk
kelopak pada saiz yang besar dapat juga dinyatakan berbentuk seperti kuali
besar, yang “qudur” pada ayat selanjutnya berada di atas secara tetap. Iaitu
“jifan” itu menjadi tungku kepada “qudur” yang dinyatakan sesudah itu. Perkataan
ﺠﻔﺎﻦ ﻜﺎﻠﺠﻭﺍﺐ dan ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ adalah merujuk kepada dua subjek berlainan tetapi saling
berkaitan. Ianya sebanding dengan metodologi ayat sebelum ini iaitu burung dan
gunung-gunung yang berulangan-ulangan menuruti sebutan berzikir bersama Nabi
Daud A.S., iaitu merujuk dua subjek berlainan tetapi saling berkaitan antara
satu sama lainnya.
Mengapakah penulis menulis perkara
demikian? Pada ayat sebelum ini telah dinyatakan bahawa Nabi Sulaiman A.S.
memiliki teknologi menghambat angin dan bukannya dihambat oleh angin, sebagaimana diperolehi dalam banyak terjemahan. Oleh itu Nabi Sulaiman A.S.
dapat dikatakan memiliki kenderaan dengan keupayaan sedemikian. Pergerakan
sangat laju yang dialami oleh Nabi Sulaiman A.S., tidak memungkinkan kenderaan
baginda dapat bergerak di atas daratan kerana kenderaan dengan momentum sangat
besar ketika itu tidak mungkin digerakkan di atas jalan raya atau sebarang
laluan seperti sekarang ini yang belum wujud ketika itu.
Justifikasi
Mengaitkan “Jifan” dan “Qudur”
Dengan Teknologi Penerbangan
Dengan Teknologi Penerbangan
Dua patah perkataan iaitu ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ datang selepas dua patah perkataan sebelumnya iaitu ﺠﻔﺎﻦ ﻜﺎﻠﺠﻭﺍﺐadalah
merujuk kepada perkara teknikal berkaitan teknologi rekaciptaan. Perkara
berkaitan dengan “tamathil” sebelum ini, turut membincangkan tentang keperluan
mengawal makhluk berkenaan dan teknologi kawalan menggunakan alat komunakasi
memerlukan peralatan yang sesuai. Oleh kerana setiap perkataan dari Al-Qur’an
memerlukan penjelasan saling kait mengait, penulis telah mencadangkan perkataan
“jifan” yang dikaitkan dengan “kal-jawabi” diertikan sebagai suatu rekabentuk
kelopak dengan saiz lompangan besar. Dan hal ini sebenarnya telah disebut
sebagai berkaitan dengan teknologi komunikasi. Analogi rekaciptaan sekarang ini
adalah menjurus kepada bentuk cakera komunikasi dengan lengkungan ke dalam membentuk
lompangan parabola.
Sebelum itu kita telah juga
membincangkan tentang ciri-ciri kenderaan Nabi Sulaiman A.S. dan antara sifat
kenderaan yang baginda naiki adalah berkelajuan tinggi sehingga mencapai
kelajuan bunyi. Persoalan yang timbul adalah bagaimana rupa kenderaan itu?
Perkara yang dapat dijelaskan daripada sebutan ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ adalah cantuman antara periuk yang dapat
didudukkan secara tetap di atas ﺠﻔﺎﻦ ﻜﺎﻠﺠﻭﺍﺐ sebagai tungku yang
menumpangkan periuk berkenaan. Dalam hal ini penulis sendiri telah membuat
rujukan tentang terma bagi perkataan ﺮﺍﺴﻴﺖ dan jawapan yang penulis perolehi adalah
keadaan duduk tetap seperti kapal yang berlabuh di pelabuhan sementara menunggu
sesuatu. Dalam Al-Quran daripada surah An-Naziat (79:32) dengan kata dasar yang serupa merujuk
kepada gunung yang telah diciptakan Tuhan duduk tetap di atas bumi. Namun
gunung yang duduk tetap itu, menurut ahli geologi adalah seperti bongkahan
besar yang duduk terapung secara tetap dan menindih bumi di bawahnya. Kajian
lebih mendalam tentang perkataan ﺮﺍﺴﻴﺖ dapat juga digunakan sebagai ‘hovering’ dalam
istilah English iaitu seperti ‘hovercraft’ yang berada berlabuh di atas angin
yang disembur ke bawah oleh ‘hovercraft’ itu sendiri. Kiranya ‘hovercraft’
dapat dikatakan berlabuh di atas lapisan udara di bawahnya, bagaimana pula
dengan periuk yang dapat berlabuh di atas pelampung medan magnet. Dengan
keadaan medah magnet yang tidak kelihatan, tentunya boleh juga dikatakan yang
periuk itu kelihatan terapung tetap di udara.
Pada zaman ini, kenderaan pesawat
terbang berbentuk seperti ini telah dikenali sebagai Pesawat Terbang Tidak
Dikenali., walhal pesawat seperti ini telah direkabentuk lama dahulu sejak
zaman silam lagi. Imej-imej pada ukiran batu dan dalam catatan Hindu kuno
menyatakan bahawa pesawat seperti ini telah dinamai sebagai Vimana. Vimana
dikatakan sebagai tunggangan dewa-dewa silam yang menjadi sembahan orang dahulu
kala sehingga kini.
Arca Vimana yang menunjukkan
suatu teknologi penerbangan silam,
terdapat dalam catatan Hindu kuno.
suatu teknologi penerbangan silam,
terdapat dalam catatan Hindu kuno.
Bahagian bawah engine / generator yang membekal sumber kuasa sangat besar kepada ' periuk ' di atas. Dari sumber kuasa itu menghasilkan medan elektromagnet sgt besar di sekeliling periuk yang menghindar graviti.Kuat atau tidak kuasa anti-graviti dikawal dari dalam oleh pemerintah kapal . Terdapat pengiraan khusus medan graviti objek yang berubah ubah dan jumlah kuasa minimum tertentu utk terapung atau bergerak dengan momentum besar dan pantas
ReplyDeleteTerima kasih atas maklumat ini. Semoga suatu hari nanati dapat dijadikan bahan penyelidikan dan pembangunan ..
Delete