SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, February 15, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 14 -- BANGGA MEMILIKI HARTA DAN ANAK-ANAK LELAKI



ان كان ذا مال و بنين

Bahawa telah adalah ia memiliki harta dan anak-anak lelaki.

Adakah kerana ia seorang hartawan dan ramai anak-pinaknya (maka ia mendustakan ugama Kami)? 
 
Pemilikan harta amat-amat mempengaruhi jiwa seseorang. Orang yang mengetahui dirinya miskin, selalunya memilih merendah diri dan orang yang mengetahui dirinya memiliki harta atau kedudukan selalunya tidak begitu. Resipi kesombongan dapat diperhatikan melalui tingkahlaku dengan enam ciri yang dinyatakan. Ia menafikan bahawa harta adalah merupakan amanah Tuhan yang harus diserahkan kepada pihak-pihak tertentu atas lebihan harta itu. Ia menegakkan pendirian selain harta, anak-anak yang berada di bawah jagaannya adalah miliknya dan bukan merupakan amanah Tuhan yang perlu dididik dan diberi ilmu pengetahuan untuk menjadi hamba Tuhan. 

Hanya Suatu Contoh : Kerja-ker ja Kontrak

Salah satu kaedah yang mudah memperolehi harta adalah melalui kerja-kerja kontrak. Apabila seseorang diamanahkan untuk melakukan kerja-kerja tertentu sama ada melalui jalan permohonan tender atau pemberian terus. Kaedah memperolehi pekerjaan sedemikian selalunya melalui pelbagai cara, sama ada jalan benar atau melalui pintu belakang. Jalan benar memerlukan seseorang kontraktor itu memiliki kelayakan tertentu serta disokong dengan kekukuhan aset serta kecairan tunai tertentu. Namun atas sebab usaha-usaha sedemikian memerlukan persaingan yang tinggi, pengagihan seringkali memerlukan seseorang mendapatkan projek-projek kontrak dengan jalan rasuah atau menggunakan saluran-saluran tertentu.

Dalam hal yang sedemikian, kesesatan berlaku atas sebab-sebab pendustaan (68:08) dalam menyatakan kelayakan memperolehi projek. Projek-projek yang memerlukan kemahiran, pengalaman serta kelayakan tertentu seringkali diserahkan kepada mereka yang tidak berkelayakan sehingga mengakibatkan kelancaran sesuatu projek mengalami masalah. Kejayaan mendapatkan projek diperolehi melalui pujuk rayu dengan cuba melunakkan hati pegawai-pegawai kerajaan berkenaan melalui habuan-habuan tertentu (68:09). Demikian itulah dua ciri kesesatan semata-mata bertujuan mendapatkan sesuatu projek iaitu melalui pendustaan yang disertakan dalam profail syarikat dan kaedah rasuah atau pujuk rayu untuk melunakkan hati seseorang. 

Untuk menutup tembelang bahawa projekprojek sedemikian diserahkan kepada individu khusus, mereka mewujudkan sejumlah tertentu syarikat-syarikat lain yang sebenarnya di bawah penguasaan yang sama, untuk disertakan dalam tender terbuka. Syarikat-syarikat itu sebenarnya perlu diwujudkan melalui kaedah sumpah di hadapan pegawai undang-undang tertentu atau di hadapan kamar hakim dengan bayaran tertentu (68:10). Borang-borang tender pihak lain yang lengkap yang tidak harus dibuka melainkan pada hari pengundian, telah terlebih dahulu dibuka. Tujuannya adalah untuk mengetahui isi kandungan borang-borang pemohon tender daripada pihak lain, untuk dijadikan hujah penghinaan oleh individul yang akan diserahkan projek-projek berkenaan supaya permohonannya diluluskan. Hujah-hujah ini akan diguna pakai oleh pegawai-pegawai yang membuat penilaian demi mengelakkan keputusan yang akan dibuat kelihatan berbaur rasuah. Untuk menguatkan hujah, individul berkenaan akan berjalan ke sana dan ke mari mendapatkan maklumat-maklumat bergambar dan berdokumen serta maklumat-maklumat pesaingnya untuk melaksanakan kerja-kerja memburukkan (68:11).

Akhirnya ia akan memperolehi projek berkenaan se telah sejumlah besar wang perlu dilesapkan demi memper olehi projek. Ia kini menghadapi masalah untuk menjimat kos pembinaan dan ia tiada pilihan melainkan melakukan penipuan. Sejumlah wang yang seharusnya dapat digunakan dengan membayar gaji pekerja-pekerja tempatan dengan bayaran yang memuaskan mereka, terpaksa dilupakan dan tenaga pekerja asing dengan gaji lebih murah telah diambil bekerja. Rakyat tempatan kurang memperolehi peluang pekerjaan dengan bayaran yang seharusnya diperolehi daripada kerja-kerja pembinaan yang dijalankan lantaran terhalang oleh polisi rasuah yang tinggi (68:12).

Sejumlah wang dialirkan keluar negara sama ada melalui pembayaran upah kepada pekerja-pekerja dengan permit atau tanpa permit, akhirnya mengakibatkan defisit perbelanjaan dalam negara yang cukup besar sehingga menyusahkan kehidupan rakyat. Bagaimanakah ia mengurus pekerjaan mereka yang mengambil pekerja asing itu yang kurang memahami bahasa tempatan? Ia melayannya dengan menggunakan bahasa yang kesat dan kasar. Untuk mengekalkan kekuasaan perniagaannya agar tidak digugat oleh pihak saingannya, ia mendapatkan khidmat samseng-samseng yang melaksanakan tugas-tugas mengugut serta mengancam. Bahkan ia sendiri terancam akibat daripada kerja melewat-lewatkan gaji dan pembayaran kos-kos projek yang ia laksanakan dan sebagainya (68:13).

Beginilah yang ia ulangi setiap kali ia berkehendak untuk menimbun-nimbun lagi pemperolehan harta. Semuanya ia lakukan lantaran penguasaannya terhadap harta dan disokong lagi dengan kehadiran anak-anaknya yang menyaksikannya yang diberi tugas-tugas tertentu (68:14).  Prinsip-prinsip amanah, kesungguhan dalam melaksanakan kerja serta bersikap berhati-hati yang harus diamalkan, dilupakan begitu sahaja. Sama ada projek-projek berkenaan memberi kebaikan atau keburukan kepada alam sekitar dan manusia, tidaklah ia pedulikan.





No comments:

Post a Comment

Popular