ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله
و هو اعلم بالمهتدين
Sesungguhnya
Tuhanmu, Dia lebih mengetahui, terhadap sesiapa jua yang telah
tersesat ia dari jalanNya dan Dia lebih mengetahui terhadap orang-orang
yang berpetunjuk.
Sesungguhnya
Tuhanmu, Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari
jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang
mendapat petunjuk.
i.
Golongan Sesat Adalah Yang Terkial-kial
Orang
yang telah tersesat adalah orang yang terkial-kial dan orang yang
berpetunjuk adalah orang yang memperolehi nikmat Tuhan. Dalam
kehidupan ini kita telah biasa dengan istilah ajaran sesat. Istilah
sesat – ﺿﻞ
-
adalah
merupakan tuduhan ampuh
yang digunakan pihak-pihak tertentu untuk menunjukkan bahawa pihak
yang dituduh telah kafir atau syirik. Seolah-olah pihak yang menuduh
itu tidak kafir dan tidak syirik. Tuduhan seperti ini sebenarnya
telah muak didengari oleh banyak pihak. Pihak yang menuduh sendiri
tidak pernah memberi contoh yang sebaik-baiknya sehingga umat ini
dapat pembelaan. Mereka lebih selesa melaksanakan aktiviti
pencegahan berbanding pemulihan kerana pencegahan memberi pulangan
hasil atau sekurang-kurangnya meningkatkan pandangan masyarakat
bahawa mereka berada di pihak yang 'tidak sesat'.
Tidakkah
mereka mengetahui bahawa Muhammad RasululLah S.A.W, sekiranya tidak
berpetunjuk dengan petunjuk Tuhan adalah Muhammad yang ‘sesat’
93:07 (ﺿﺎﻻ),
suatu istilah
yang datang daripada kata dasar kata kerja yang sama ﺿﻞ ?
Dan baginda sebenarnya ‘pernah’ melalui tempoh itu. Oleh itu
istilah sesat perlu ditakrif
secara berhati-hati agar tidak menjurus kepada tuduhan sebagai
pembawa ajaran 'sesat', syirik, tahyul atau perkara-perkara Harut dan
Marut (karut mengarut) dan sebagainya. Kedua-dua ayat 93:07 dan 68:07
menyatakan dua istilah yang berlawanan. Iaitu lawan bagi ﺿﺎﻻ
(yang
tersesat) adalah ﻫﺪﻯ
(berpetunjuk)
dan lawan bagi ﻤﻦﺿﻞ
(orang
yang tersesat) adalah ﻤﻬﺘﺪﻳﻦ
(orang-orang
yang berpetunjuk).
ii.
Golongan Berpetunjuk Adalah Yang Berpanduan
Oleh
itu perkataan ﺿﺎﻻ
tidak
memerlukan istilah lain contohnya 'yang tersalah jalan' atau 'yang tercari-cari' sebagai ganti
perkataan yang kononnya lebih sopan untuk ditujukan kepada Muhammad
RasullulLah S.A.W., sekiranya tidak berpetunjuk dengan petunjuk
Al-Quran. Hanya oleh kerana istilah 'sesat' telah menjadi mainan
mulut, golongan-golongan tertentu untuk menyatakan 'kebenaran' pihak
diri mereka! Wajarkah kita menyamakan 'sesat' itu adalah sesuatu
ajaran yang menyamai ajaran menyembah berhala, membawa
perkara-perkara tahyul, jampi serapah atau menyamakannya dengan
ajaran 'kerajaan langit' atau amalan tawassul atau sebagainya?
'Sesat' haruslah difahami sebagai tidak berpetunjuk dengan petunjuk
yang benar dan sebaliknya 'berpetunjuk' adalah mengambil panduan
benar untuk sesuatu tujuan.
No comments:
Post a Comment