ذلك بانهم قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودت
وغرهم فى الدين هم ما كانوا يفترون
وغرهم فى الدين هم ما كانوا يفترون
Demikian itu dengan bahawasanya mereka, telah berkata mereka, sekali-kali tidak, telah benar-benar menyentuh kami oleh api neraka itu melainkan beberapa hari yang boleh dibilang. Dan telah tertipu mereka dalam agama mereka, apa yang telah adalah mereka, mereka ada-adakan.
Yang demikian ialah disebabkan mereka (mendakwa dengan) berkata: "Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api neraka melainkan beberapa hari sahaja Yang boleh dihitung". mereka (sebenarnya) telah diperdayakan Dalam ugama mereka, oleh dakwaan-dakwaan dusta Yang mereka telah ada-adakan.
i.
Cara Beragama Yang Telah Menipu Mereka
Mengapakah
mana-mana penganut agama apapun, mendakwa sedemikian? Penganut
Yahudi mendakwa, walau apapun amalan kejahatan seseorang, asalkan ia
kekal berada dalam agama Yahudi, akhirnya ia akan mendiami syurga.
Penganut Nasrani atau Kristian juga mendakwa sedemikian, iaitu
mana-mana penganut Nasrani, walau apapun amalan kejahatan yang mereka
lakukan, mereka akhirnya akan mendiami syurga. Begitu juga penganut
Islam ada mendakwa, walau apapun amalan kejahatan yang mereka
lakukan, mereka akhirnya akan mendiami syurga. Atas sebab
sedemikianlah kepimpinan mereka, walau apapun agama mereka, sanggup
melakukan polisi pemerintahan yang melanggar batas-batas agama
kerana mereka menyangka, apapun jua keburukan yang mereka lakukan,
mereka jangka akan mendiami syurga suatu masa nanti. Tindakan mereka
ini akhirnya mengakibatkan umat mereka mengamalkan agama pada tepian
batas sahaja dan mereka berada pada kedudukan yang amat mudah
melanggar batas-batas agama.
Bahkan
Tuhan telah menjanjikan melalui kitabNya iaitu barangsiapa yang
mengusahakan suatu keburukan sedang ia dilingkungi oleh keburukan
itu, maka tempatnya adalah di neraka, kekal ia di dalamnya
selama-lamanya. Penulis tidak menafikan pengajaran agama seperti itu. Namun
janji Tuhan tetap akan terlaksana. Sesiapapun jua dalam kalangan
penganut sesuatu agama yang mengusahakan suatu keburukan sehingga
keburukan itu menjadi suatu yang melingkungi maka tempatnya adalah di
neraka dan kekal ia di dalamnya selama-lamanya. Ia boleh jadi
mendakwa sebagai beragama Yahudi atau Nasrani ataupun Islam. Tiada
pengecualian.
ii.
Mengada-adakan Perkara Baru Dalam Beragama
Memperbaharui
agama bukanlah dengan cara menambah-nambah perkara baru dalam
beragama. Catatan sejarah menunjukkan apabila pembukaan tempat-tempat
baru pemerintahan Islam semakin meluas, ajaran agama mula dicerobohi
dengan nilai-nilai setempat terutamanya berdasarkan pendekatan
falsafah. Kekekalan ajaran baru sedemikian mulai terhapus apabila
berlaku serangan luar daripada kaum Mongol sehingga ajaran falsafah
mulai ditinggalkan. Tiada ajaran baru dalam agama melainkan semuanya
menjurus kepada kelemahan umat Islam. Agama ini tidak perlu
diperbaharui kerana Al-Quran adalah kitab yang menjelaskan banyak
perkara pertelingkahan manusia. Mereka harus membaca dengan
sebenar-benar pembacaan.
iii.
Bid'ah Yang Semakin Mengelirukan Umat
Sahabat-sahabat
RasululLah S.A.W. R.A.H.M, mereka tidak pernah mengenali agama ini
melalui pendekatan cabang-cabang ilmu yang pelbagai jenis itu seperti
tajwid, muamalah, tasauf dan sebagainya. Mereka hanya mengenali satu
kitab wahyu iaitu Al-Quran yang diwahyukan kepada RasululLah S.A.W.
RasululLah S.A.W. pula tidak pernah membuka kitab-kitab lain pada
masa itu dan baginda hanya menyampaikan wahyu Tuhan dengan
contoh-contoh yang baginda sendiri amalkan yang kita kenali kini
sebagai As-Sunnah. Walau apapun cabang ilmu yang dipelajari, tidak
harus hujah daripada cabang furu' dalam batasan ilmu diguna pakai
untuk menghujah ayat Al-Qur'an. Sebagai contoh, perkara hukum Tuhan
yang wajib dilaksanakan adalah perintah jelas sehingga kedapatan
ayat-ayat yang menjelaskan, sesiapajua yang tidak berhukum dengan
hukum Tuhan, mereka itu adalah berada dalam kekufuran, kefasikan dan
kezaliman. Walaupun sebab-sebab ayat yang dibincangkan dalam
penerangan ini asalnya merujuk kepada kaum Yahudi dan Nasrani yang
wujud pada zaman RasululLah S.A.W. namun, pendekatan ayat ini, telah
disampaikan secara umum dan di sana tidak disebut secara khusus
terhadap sesiapapun jua.
Perkara-perkara
baru yang diada-adakan dalam beragama, telah mengakibatkan kebanyakan
perintah Tuhan yang terdapat dalam Al-Quran telah ditinggalkan oleh
umat ini. Mereka terlalu memberi tumpuan terlampau mendalam darihal
satu-satu perkara dalam beragama sehingga meninggalkan perkara besar
dalam agama iaitu Al-Quran itu sendiri. Lalu kita dapati umat Islam
kini telah melalui corak kehidupan yang semakin menuruti corak
kehidupan penganut agama Yahudi dan Nasrani masakini.
No comments:
Post a Comment