ﺍﻟﺬﻳﻦﺀﺍﺗﻴﻨﻬﻡﺍﻟﻜﭡﺐﻳﺘﻠﻮﻧﻪ
ﺣﻖﺗﻼﻭﺗﻪﺍﻭﻟﺌﻚﻳﺆﻣﻨﻮﻥﺑﻪ
Orang-orang yang telah beri Kami akan
mereka Al-Kitab, mereka membaca akannya sebenar-benar bacaannya, mereka itu,
mereka beriman dengannya…
Orang-orang yang Kami berikan Kitab kepada
mereka, sedang mereka membacanya dengan sebenar-benar bacaan (tidak mengubah
dan memutarkan maksudnya), mereka itulah orang-orang yang beriman kepadanya;
Orang-orang yang mengambil ayat-ayat Allah sebagai petunjuk dan tidak menuruti hawa nafsu golongan berkepentingan, termasuk yang berusaha menuruti cara Yahudi dan Nasrani, mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan mereka membaca kitab Allah dengan sebenar-benar bacaan.
Orang-orang yang mengambil ayat-ayat Allah sebagai petunjuk dan tidak menuruti hawa nafsu golongan berkepentingan, termasuk yang berusaha menuruti cara Yahudi dan Nasrani, mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan mereka membaca kitab Allah dengan sebenar-benar bacaan.
i.
Membaca Dengan Cara Tak Benar
Membawa Akibat Yang Tak Benar
Pada hari ini kita melihat sikap sesetengah golongan Ahli Kitab sama ada mereka itu Yahudi, Nasrani ataupun umat Islam, amat gemar merujuk perkara-perkara agama berdasarkan satu-satu ayat dan kemudiannya melompat kepada ayat-ayat lain. Sedangkan ayat-ayat yang dibaca tidak dapat diperhatikan kaitannya dengan ayat sebelumnya mahupun ayat-ayat sesudahnya, yang sedia tertulis dalam kitab mereka. Beginilah mereka memotong urusan Tuhan dan mereka yang melakukan perkara sedemikian terdiri daripada yang telah diiktiraf sebagai ilmuwan agama. Mereka berada dalam institusi pemerintahan dan mereka telah dilatih khas untuk melakukan pekerjaan memotong urusan Tuhan demi suatu kepentingan.
Pada hari ini kita melihat sikap sesetengah golongan Ahli Kitab sama ada mereka itu Yahudi, Nasrani ataupun umat Islam, amat gemar merujuk perkara-perkara agama berdasarkan satu-satu ayat dan kemudiannya melompat kepada ayat-ayat lain. Sedangkan ayat-ayat yang dibaca tidak dapat diperhatikan kaitannya dengan ayat sebelumnya mahupun ayat-ayat sesudahnya, yang sedia tertulis dalam kitab mereka. Beginilah mereka memotong urusan Tuhan dan mereka yang melakukan perkara sedemikian terdiri daripada yang telah diiktiraf sebagai ilmuwan agama. Mereka berada dalam institusi pemerintahan dan mereka telah dilatih khas untuk melakukan pekerjaan memotong urusan Tuhan demi suatu kepentingan.
Begitu juga terhadap kepimpinan firqah, bahkan sehingga terdapat
kepimpinan firqah tertentu yang memetik ayat-ayat tertentu dari Al-Qur’an untuk
menghalalkan darah sesama ahlul Ka'abah yang lain, semata-mata atas alasan,
terdapat amalan ibadat pada golongan lainnya itu yang dianggap sebagai bid’ah.
Dalam menghadapi golongan yang mereka dakwa sebagai sesat pada pandangan mereka,
mereka tidak menghadapinya dengan cara hukuman Al-Qur’an tetapi dengan cara
hukuman bunuh serta cara peperangan.
Inilah akibatnya apabila satu-satu perintah hanya
difahami dengan merujuk satu-satu ayat tertentu
semata-mata. Mereka ini menghasilkan kefahaman
Al-Qur’an yang amat korup. Kiranya mereka
memahami Al-Qur'an cara sebegini, tiada bezanya
antara kefahaman mereka dengan Isis.
ii. Anda
Ulama? Belum Tentu Ulama.
Ulama-ulama silam seperti Imam Abu Hassan As-Sya’ari,
Al-Mathuridhi, Imam Al-Ghazali dan Al-Junaidi amat bertegas dalam soal
perpaduan ummah. Mereka tidak akan semudahnya menggunakan autoriti pengetahuannya
untuk menuduh sesat kepada pihak lain sekalipun mereka bertentangan pendapat
serta berbeza kefahaman pada sudut aqidah. Bahkan Imam Al-Ghazali sendiri
sanggup menyertai golongan sufi dan beruzlah untuk mendapatkan kefahaman tentang
jalan yang dilalui oleh ahli-ahli kerohanian. Kita harus akui dalam mempelajari
serta memahami ayat-ayat Al-Qur’an, akan terdapat kefahaman yang berlainan
sekalipun merujuk kepada ayat yang sama dan keterbukaan untuk menerima
pandangan lain sebenarnya adalah sikap sebenar ahli-ahli ilmu.
iii. Perpecahan Umat Islam Yang Harus Difahami
Perpecahan umat Islam mula berlaku pada zaman Khalifah
Uthman R.A. Asas perpecahan terjadi apabila terdapat sebahagian umat Islam
telah mementingkan hawa nafsu supaya mereka dapat kekal menguasai sebahagian
wilayah Iraq untuk menguasai kawasan pertanian yang subur. Mereka itu adalah
kaum Kurdish yang mendokong kepimpinan gabenor yang datang daripada ahli
keluarga khalifah sendiri. Setelah Khalifah Uthman R.A. memerintahkan bahawa tanah
yang mereka usahakan itu telah tamat tempoh pajakannya dan harus diserahkan kembali
kepada kerajaan, serta merta mereka memujuk gabenor untuk menentang Khalifah
Uthman R.A. dan mereka sendiri mendahulukan tangan mereka membunuh Khalifah
Uthman R.A. Pada masa itu belum terjadi perpecahan umat pada sudut politik
ataupun akidah. Apabila Khalifah Ali R.A. menjawat jawatan khalifah, serta
merta Muawiyah bin Abu Sufyan R.A. dan Amru Al-Ash R.A. menuduh Khalifah Ali
R.A. sebelum itu telah berpakat dengan puak Kurdish sehingga berlaku pembunuhan Syaidina Uthman R.A.
Maka bermulalah perpecahan sahabat-sahabat RasululLah pada sudut politik disebabkan oleh hasutan dua pihak terbesar pada masa itu iaitu golongan Khawarij dan
golongan Ar-Rafidhah. Fahaman Khawarij telah dihapuskan dan perjuangan mereka
menegakkan hukum hudud, tidak pernah mendapat tempat di hati umat. Selepas itu
umat Islam telah berpecah pada empat bahagian terbesar. Mereka yang memihak
kepada Muawiyah bin Abu Sufyan R.A. telah menggelar diri mereka daripada
golongan As-Sunnah dan mereka yang memihak kepada Syaidina Ali, telah menggelar
diri mereka daripada golongan Syi’ah. Golongan Alawiyin pula mendakwa bahawa
mereka adalah keturunan RasululLah S.A.W. serta lebih layak memegang jawatan
kekhalifahan dan mereka yang menolak semua fahaman itu telah membentuk fahaman
beragama tersendiri sama ada mereka menuruti fahaman kerohanian atau tareqah. Fahaman
Sunnah dan Alawiyin berpecah pada sudut politik yang akhirnya membawa kepada perbezaan
aqidah sementara mereka yang menolak kekhalifahan Bani Umayyah dan menerima
keimaman Ahlul Bait, sebahagiannya telah berpecah awal-awal lagi pada sudut aqidah mereka. Setelah
kewafatan Khalifah Ali R.A., tidak seorangpun khalifah Islam yang memerintah
selepas itu dapat menguasai keseluruhan wilayah Islam yang telah tersebar luas,
apatah lagi untuk menguasai dunia ini. Perpecahan kerana menuruti hawa nafsu
yang kemudiannya menjurus kepada kepentingan politik dan selepas itu menjurus
kepada pembentukan akidah yang berbeza, adalah punca kepada kepelbagaian
kefahaman dan amalan dalam agama. Kita tidak harus sewenang-wenangnya
menyalahkan kepada punca sebab yang membawa perpecahan umat. Yang penting
sekali adalah memahami keadaan kita sekarang ini pada situasi ini.
iv. Jalan
Penyelesaian Masalah Perpecahan Umat
Hanya satu jalan sahaja untuk umat ini kembali kepada
penyatuan iaitu kembali kepada Allah dan RasulNya. Namun dalam hal ini, semua
pihak yang berpecah belah itu mendakwa bahawa mereka adalah pihak yang sentiasa
memihak kepada Allah dan RasulNya. Suatu pendakwaan yang mudah. Kiranya mereka
semua mendakwa demikian, iaitu sebagai pihak yang benar serta beramal terhadap
perkara yang diperintahkan, mengapakah mereka sampai ke suatu tahap yang
mereka boleh berada dalam keadaan tiada lagi kekhalifahan yang kononnya sebelum
ini mereka pertahankan?
Apakah jalan yang satu itu? Ramai
yang mendakwa, hanya mereka
sahaja yang menempuhinya.
No comments:
Post a Comment