ﺑﻞﻟﻪﻣﺎﻓﻰﺍﻟﺴﻤﯜﺕﻭﺍﻻﺭﺽ
ﻛﻞﻟﻪﻗﻨﺘﻮﻥ
Bahkan bagiNya apa yang pada langit
dan bumi, semua bagiNya yang tunduk.
bahkan
Dia-lah Yang memiliki segala yang ada di langit dan di bumi, semuanya itu
tunduk di bawah kekuasaan-Nya.
iii.
Mengingatkan Segala Sesuatu Tunduk
Di Bawah Kekuasaan Tuhan
Sebelum ini penulis ada nyatakan kiranya
pemerintahan dan institusi agama telah merestui amalan-amalan pelik seperti perkahwinan
sejenis, mereka tentunya pada masa itu adalah penyembah-penyembah syaitan.
Setelah banyak huraian dibuat daripada
ayat-ayat Al-Qur’an yang telah dibincangkan, penulis telah jelaskan bahawa
keadaan umat manusia kini semakin terdedah kepada bahaya persekitaran akibat
tanda-tanda kemusnahan yang semakin banyak terjadi dan juga fahaman-fahaman yang
semakin mencelarukan. Jadi, di manakah Tuhan?
Kita mungkin biasa mendengar bahawa terlalu
banyak bencana telah menimpa manusia serta alam ini ketika ini, lalu suatu
persoalan dapat ditimbulkan iaitu di manakah Tuhan tatkala manusia sedang
ditimpa bencana? Jawapan mudah yang serupa yang dapat penulis berikan dalam
bentuk persoalan iaitu, kiranya manusia dapat hidup tanpa adanya bencana,
kematian, penderitaan dan sebagainya lalu perlu apakah adanya Tuhan, yang
dikatakan mengambil tahu tentang kehidupan manusia?
Untuk kita memahami tentang kekuasaan Tuhan,
kita harus bermula daripada diri kita sendiri. Ingatlah, kita sehingga kini
masih tidak dapat memahami sepenuhnya perkara yang terdapat di sekeliling kita.
Kita sendiri tidak dapat melihat angin dan graviti sekalipun dapat merasai
kehadirannya, bahkan kita tidak dapat memaklumi tentang arus elektik yang
terdapat pada suatu wayar pengalir melainkan hanya dapat melihat kesannya. Oleh itu kita harus mengakui bahawa bukan
semua perkara yang dapat kita perhatikan dalam kehidupan ini dapat kita fahami
sepenuhnya. Menyerahkan jawapan bahawa terdapat suatu kuasa yang kita tidak
fahami sepenuhnya, sekurang-kurangnya dapat sedikit sebanyak meringankan kita
daripada beban permasalahan yang terjadi. Bukan kita yang dapat mengetahui
perkara yang bakal terjadi dan kita tidak dapat mengubah silam kita.
iv. Kajian-kajian Yang Semakin Membingungkan
Manusia tidak mengetahui perkara ghaib, antara
perkara yang bakal terjadi sedangkan Tuhan jua yang mengetahui perkara yang
bakal, sedang dan yang telah terjadi. Contohnya manusia tidak mengetahui secara
sesungguhnya, apakah sebenarnya bahan cemar yang manusia lepaskan masakini
akan menjadi penyebab bencana pada masa akan datang? Kemudian bencana telah
datang menimpa umat manusia lalu manusia mulai mengeluh dan menyalahkan Tuhan
atas perkara yang telah terjadi. Sedangkan pemberitahuan sedemikian telah Tuhan
sediakan melalui pengajaran kitab suciNya, kalau-kalau manusia ingin mengambil
pelajaran. Manusia telah diberi kebebasan sama ada memilih untuk menempah
bencana atau mengambil jalan berhati-hati serta bersabar. Kebanyakan mereka
memilih jalan untuk menempah bencana dan kemudiannya mereka mengeluh.
Setelah merasai penderitaan serta keperitan
melalui pengalaman Perang Dunia Pertama dan Kedua, manusia masih terkial-kial
untuk mendapatkan kehidupan bernegara yang lebih baik serta aman. Serta merta
mereka perkenalkan sistem ekonomi kapitalis berasaskan riba dan pajakan yang
menurut kajian mereka adalah sistem terbaik. Akibatnya, keadaan kehidupan
manusia menjadi semakin porak dan alam kediaman semakin mendatangkan bencana.
Sehingga kini, sistem ekonomi yang menjadi kelarangan Tuhan, tetap mereka agungkan
dan nampaknya mereka harus bersedia sekali lagi untuk menempuh bencana. Semoga
mereka tidak akan mengeluh kali ini kerana mereka telah ketahui akibatnya.
Akhirnya mereka terpaksa akui bahawa sistem yang diperkenalkan Tuhan melalui
kitab suciNya adalah terbaik.
iv.
Penemuan Sains Menyerlahkan
Kekuasaan Tuhan
Kekuasaan Tuhan
Sementara itu kajian demi kajian yang
dijalankan dalam bidang kuantum fizik, telah mendapati bahawa pergerakan
setiap zarah seperti elektron bukan lagi dapat ditakrif sebagai ketaktentuan apabila
pemerhatian teliti dilakukan. Aluran elektron memaparkan sifat dualiti antara
gelombang dan partikel, namun persembahan dualiti didapati berubah antara sifat
gelombang dan sifat partikel berdasarkan cara pemerhatian yang berlainan.
Ini menunjukkan berdasarkan pertimbangan ilmu fizik, suatu keadaan mikroskopik zarah yang berubah keadaan, tidak dapat ditentukan kesudahannya berdasarkan suatu rumusan tetapi lebih kepada kesedaran pengawasan. Bagaimanakah perkara ini boleh terjadi? Kiranya dahulu kesudahan bagi suatu yang bersifat makroskopik dapat dijangka dengan mengambil kira setiap yang berlaku secara mikroskopik, tentunya keputusan terhadap perkara makroskopik amat bergantung kepada setiap faktor penentu yang berlaku di setiap peringkat mikroskopik. Namun dengan penemuan terkini, jawapan terhadap perkara makroskopik sebenarnya juga tergantung kepada kesedaran pengawasan yang terjadi di setiap peringkat.
Ini menunjukkan berdasarkan pertimbangan ilmu fizik, suatu keadaan mikroskopik zarah yang berubah keadaan, tidak dapat ditentukan kesudahannya berdasarkan suatu rumusan tetapi lebih kepada kesedaran pengawasan. Bagaimanakah perkara ini boleh terjadi? Kiranya dahulu kesudahan bagi suatu yang bersifat makroskopik dapat dijangka dengan mengambil kira setiap yang berlaku secara mikroskopik, tentunya keputusan terhadap perkara makroskopik amat bergantung kepada setiap faktor penentu yang berlaku di setiap peringkat mikroskopik. Namun dengan penemuan terkini, jawapan terhadap perkara makroskopik sebenarnya juga tergantung kepada kesedaran pengawasan yang terjadi di setiap peringkat.
Pemerhati menjadi penyebab perubahan sifat fizik peringkat kuantum.
Kenyataannya “faktor yang membawa kesudahan sesuatu kejadian itu
menjadi penyebab kepada pilihan yang terjadi di peringkat awalan” menjadikan
setiap perkara yang terjadi di alam ini adalah bersifat ‘deterministik’. Pelik
bukan? Hanya kita sahaja sebagai manusia yang tidak mengetahuinya. Persoalannya,
siapakah yang menjadi penentu kepada kejadian awal yang telah berlaku sehingga
mencapai kepada matlamat akhir yang dikehendaki? Akhiran menentukan awalan!
Kita tidak berada di sini untuk mempertikaikan
pilihan kerana pilihan telahpun dibuat,
tetapi memahami berlakunya pilihan itu.
Perlu diingat Allah jualah yang Maha Berkuasa
atas segala sesuatu dan setiap kejadian, ada rahsia-rahsia tertentu di sisi
Allah.
No comments:
Post a Comment