SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, June 17, 2016

SURAH AL-BAQARAH AYAT 116 -- SEJARAH AJARAN PENERIMAAN KONSEP TUHAN ADA ANAK


ﻭﻗﺎﻟﻮﺍﺍﺗﺨﺬ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﻟﺪﺍﺳﺒﺤﻨﻪ

Dan telah berkata mereka, telah mengambil Ia oleh Allah akan anak, Mahasuci Ia.

Dan mereka (orang-orang musyrik): “Allah mempunyai anak”, Maha Suci Allah (dari apa yang mereka katakan itu),

Bagaimanakah nasib pengakhiran sesebuah ajaran agama yang diperlaku sedemikian rupa? Iaitu sistem hidup pengkastaan. Mereka yang miskin dijadikan golongan hina dan dianggap sebagai beban kepada masyarakat dan golongan atasan pula sentiasa berusaha meninggikan kedudukannya, bahkan ada yang mendakwa telah sampai ke tahap dewa atau anak tuhan. Sistem hidup sebegini telah berlaku ke atas masyarakat silam dan kesan-kesan arkeologi bersejarah telah membuktikan perkara sedemikian.

Apa yang ingin penulis nyatakan adalah, bermula daripada penggerogotan agama demi kepentingan golongan penguasa, sekiranya dibiarkan, akhirnya akan membuka ruang kepada pembentukan masyarakat berkasta. Kini kasta yang diwujudkan adalah sesuatu yang bersifat ekonomi dengan golongan atasan membawa polisi yang menindas keseluruhan ahli masyarakat. Pelbagai masalah timbul dan permasalahan yang berlaku tidak memberi gambaran bahawa kehidupan dunia berada dalam kekuasaan Tuhan.

Sistem ekonomi riba yang dihalalkan menjadi sebab 
wujudnya kasta ekonomi. Kesyirikan dalam agama pula
menjadi sebab wujudnya kasta pendewaan.

Apabila golongan agama sendiri menjadi perosak agama, maka tunggulah kekecewaan ahli masyarakat terhadap ajaran agama yang sejak sekian lama mereka anuti. Ahli agama menjadi perosak agama lalu ke manakah lagi luahan harus ditujukan? Umumnya umat akan meninggalkan ajaran agama sedikit demi sedikit dan kebahayaan akan terjadi apabila mereka mula mempertikai agama berdasarkan logik akal yang terhad. Sama ada ahli agama itu menyedari atau tidak, mereka sebenarnya turut terlibat dalam kerja merosakkan agama dan seluruh sistem hidup akan terkesan kerananya.

Kesan pengkastaan yang diwujudkan dalam agama yang berlaku, telah mengakibatkan hak beribadah dalam rumah ibadat terpilih, hanya ditujukan kepada golongan eksklusif sahaja. Semua ini adalah langkah awal yang menjurus kepada pemisahan umat berdasarkan status. Kesan besar yang berlaku adalah, akan terdapat rumah-rumah ibadat yang hanya akan dibuka pada masa-masa tertentu bahkan hanya kepada golongan sasaran tertentu sahaja. Rumah ibadah bukan lagi tempat berkumpulnya umat manusia dari pelbagai latar belakang sama ada untuk tujuan beribadah atau untuk mengadu hal.

Kesan jangka panjang adalah, rumah ibadah akan semakin kurang dikunjungi umat. Kiranya kita buat perbandingan rumah ibadat antara gereja dan masjid dan kita bandingkan keadaan tandas rumah-rumah ibadat berkenaan, kita akan dapati secara umumnya tandas-tandas dalam gereja adalah lebih bersih dan tersusun rapi berbanding keadaan tandas masjid. Ini menunjukkan tandas di gereja kurang digunakan berbanding tandas di masjid sehingga kurang berbau. Masjid masih menerima kunjungan ramai berbanding gereja kerana ayat-ayat Tuhan lebih bebas untuk disampaikan di masjid. Namun kiranya polisi pemisahan umat telah juga dilakukan di masjid dan masjid dijadikan tempat eksklusif kepada golongan tertentu, akan sampai masanya masjid menjadi sangat kurang dikunjungi dan keadaan tandas masjid tentunya akan menjadi lebih bersih dan tersusun rapi sepertimana keadaan tandas gereja atau tandas dalam bangunan yang kurang dikunjungi manusia. Walaupun perkara ini kelihatan tidak begitu relevan untuk dibincangkan namun perkara ini sememangnya dapat memberi gambaran keadaan yang telah berlaku.




No comments:

Post a Comment

Popular