SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, April 6, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 20 -- TERDAPAT SEMPADAN ANTARA KEDUANYA


بينهما برزخ لا يبغيان

Antara keduanya, barzakh, tidak dua itu melangkaui

di antara keduanya ada penyekat Yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;

i)    Laut Alam Manusia Dan Laut Alam Jin

Yang dinyatakan pada 55:19 boleh juga dirujuk kepada laut alam manusia dan laut alam jin. Oleh kerana unsur dan sebatian dalam keadaan fizikal plasmik dapat menembusi unsur dan sebatian dalam keadaan fizikal quasi-statik, maka pertindanan antara alam jin dan alam manusia dapat berlaku dengan sewajarnya. Penulis menyatakan alam jin sebagai alam buana dalam domain plasmik, manakala alam manusia sebagai alam maya dalam domain quasi-statik. Pertindihan berlaku antara domain plasmik dan quasi-statik, dengan sedikit kesan induksi yang tidak begitu ketara. Oleh itu, apajua yang dapat wujud di domain plasmik adalah merupakan kedualan yang serupa yang boleh didapati pada peringkat domain quasi-statik.

ii)   Penyekat Yang Tidak Dilangkaui

Istilah برزخ (barzakh) bererti penyekat atau suatu sekatan. Alam barzakh adalah alam kematian, yang kita hidup di dunia telah tersekat daripada mengetahui lebih lanjut tentang alam ini. Tanggapan manusia terhadap barzakh lebih kepada persangkaan dan hanya rujukan agama sahaja buat masa ini yang boleh diharap sebagai jalan untuk penduduk bumi ini menyedari adanya alam barzakh. Hanya individu tertentu sahaja dalam kalangan manusia dan dalam kalangan jin yang dapat melepasi sekatan barzakh dan berulang alik antara domain plasmik dan domain quasi-statik. Domain plasmik dalam kalangan masyarakat Melayu adalah alam bunian.

iii)   Analogi Penyekat Yang Tidak Melangkaui

Penulis masih ingat, pada suatu ketika dahulu, pada awal era 70'an, penulis pernah menemui radio lama yang terbuat daripada tiub-tiub vakum yang hanya memaparkan siaran-siaran modulasi amplitud (AM), siaran gelombang pendek (SW) dan siaran gelombang sederhana (MW). Radio itu dibalut dengan dinding kayu dan saiznya jauh lebih besar daripada radio yang digunakan kini. Tidak ditunjukkan di sana siaran modulat frekuensi (FM) melainkan siaran gelombang panjang (LW), barangkali disebabkan oleh kekangan teknologi pada masa itu. Kemudian muncul radio yang menyiarkan rancangan melalui siaran FM dan semakin lama, penggunaan siaran modulasi amplitud seperti AM dan SW semakin berkurangan. Domain siaran telah bertukar mod dari domain masa ke domain frekuensi. Semuanya berlaku apabila persembahan matematik terhadap isyarat radio dapat diterjemahkan kepada domain frekuensi. Mereka yang pakar tentang isyarat komunikasi mengakui bahawa domain siaran AM sentiasa berada di tempat yang sama iaitu dalam ruangan yang sama dengan domain siaran FM, hanya penerima isyarat seperti radio dapat membezakannya melalui litar tertentu. 

Dengan lain perkataan, isyarat-isyarat itu didapati bertindan tetapi terpisah antara satu sama lain melalui permodulatan yang berbeza. Begitu juga teknologi terkini yang melibatkan penghantaran isyarat digital terproses – DSP, yang membolehkan pengguna internet dapat menggunakan laluan yang sama sekitar masa serentak. Semua ini dapat dibezakan melalui kefahaman perbezaan domain yang dilalui oleh dua atau lebih isyarat yang berbeza, pada fasa masa yang berbeza dan modulat frekuensi yang berbeza. 

Dalam hal ini, adalah tidak mustahil untuk dua alam yang berlainan membentuk domain kewujudan yang berlainan sekalipun berada pada masa dan tempat yang sama. Hanya sanya sehingga ke tahap ini, manusia belum begitu memahami tentang domain plasmik tempat tinggal bangsa jin dan domain kosmik alam kediaman para malaikat. Kajian-kajian manusia sehingga ke tahap ini hanya terhad dalam domain quasi-statik iaitu alam maya yang terbina daripada unsur-unsur atau sebatian yang cenderung untuk bersifat neutral.




No comments:

Post a Comment

Popular