فستبصر و يبصرون
Maka
kelak kamu (akan) melihat dan mereka (juga akan) melihat.
maka
(tidak lama lagi) Engkau akan melihat, dan mereka juga akan melihat,
-
i.
Golongan Ingkar Merancang Penuh Untuk Aniaya
Ayat seperti ini seolah-olah menganjurkan golongan yang beriman mengambil sikap tunggu dan lihat. Walhal golongan ingkar, mengambil sikap melihat sebenarnya melakukan apa jua yang terdaya untuk menghalang-halangi kerja yang dilakukan oleh golongan yang beriman. Orang-orang
yang ingkar merancang dengan penuh ketelitian untuk menganiayai,
memerangi serta merugikan golongan yang beriman dan perkara
sedemikian berlaku sepanjang zaman (71:22). Sedangkan orang-orang
yang beriman sentiasa mematuhi dan menunggu-nunggu arahan Tuhan dari
sejak dahulu lagi sehingga mereka diperangi oleh golongan yang
ingkar. RasululLah S.A.W. telah berlalu dan begitu juga
khalifah-khalifah
selepas baginda. Kini tiada lagi khalifah
dan kesultanan yang sedia ada tidak berupaya menjagai umat ini
sehingga sebahagian besar mereka diperangi oleh golongan yang ingkar.
Sekalipun agama Islam telah tersebar, namun mereka kini seolah-olah
semakin lemah ikatan perpaduan mereka, menunggu-menunggu bencana
sebelum bertindak sesuatu memperbetul keadaan.
ii.
Sebelum Umat Islam Dapat Dileburkan, Golongan
Ingkar
Lebur Terlebih Dahulu
Belumpun
umat ini hancur lebur, kini kita dapati hasil usaha golongan yang
ingkar telah kembali kepada mereka. Sistem ekonomi mereka huru-hara
atas sebab pengamalan riba. Kehidupan sosial
mereka tergugat sehingga meretakkan hubungan kekeluargaan. Maruah
mereka rosak seolah-olah mereka anjing yang berkeliaran. Mereka ke
hulu dan ke hilir menampakkan kehidupan mereka seolah-olah mereka itu
manusia bebas tanpa sebarang panduan hidup. Mereka memulakan
peperangan membunuh jutaan umat Islam, tetapi mereka juga menderita
kerugian akibat belanja peperangan yang sangat besar dan mereka tidak
pernah menang. Mereka terus masih berusaha dengan sepenuh harga
kerana mereka menyedari peranan keingkaran sebenarnya amat-amat
mempengaruhi tingkah-laku manusia dalam memilih keimanan dan
keingkaran.
iii.
Manusia, Yang Memerlukan Petunjuk Tuhan
Agama
Islam tidak pernah dipaksakan kepada manusia sejak dari zaman
RasululLah S.A.W. dan umat Islam sendiri tidak pernah dipaksakan
mengekalkan pendirian mereka dalam agama ini. Mereka sebenarnya
berhak memilih agama apajua yang mereka suka dan Tuhan membebaskan
pilihan manusia atas perkara itu. Namun kesaksian manusia atas
perkara-perkara yang berlaku akhirnya membuatkan mereka sendiri
mengakui untuk menuruti suatu petunjuk dan memilih agama yang benar
pada ukuran mereka.
iv. Komunis Yang Mengongkong
Sebagai
contoh, apabila kekhalifahan Islam terakhir digulingkan, manusia
tercari-cari sistem hidup sehingga dua tunjang sistem kehidupan utama
telah muncul iaitu sistem demokrasi dan sistem komunis.
Dengan kejatuhan sistem komunis yang mengongkong akhirnya manusia
memilih sistem demokrasi.
v.
Demokrasi dan Kapitalisme Yang Merosakkan
Namun
sistem demokrasi mendedahkan manusia kepada keporakan
apabila salah laku orang-orang tertentu, tidak dapat diadili dan
menggugat sistem kehidupan manusia sendiri. Dengan memegang prinsip
hak asasi diri, manusia masih lagi terkial-kial dalam mendapatkan
kehidupan yang bermakna. Golongan yang dhaif amat mudah
dipengaruhi untuk mengikuti mana-mana ajaran dan kefahaman dan mereka
akan memilih ajaran yang lebih bersifat membela. Kekekalan suatu
sistem kehidupan tergantung atas nilai-nilai kebaikan namun setakat
ini belum pernah ada suatu sistem yang meliputi seluruh manusia yang
diakui dapat membela nasib kehidupan manusia itu sendiri dan juga
alam ini. Dengan sistem demokrasi dan ekonomi kapitalis,
manusia dapat menyaksikan kerosakan demi kerosakan yang menggugat
keselamatan kehidupan manusia. Adakah nasib akhir manusia seperti
haiwan-haiwan yang memegang peraturan-peraturan tertentu semata-mata
demi kendiri kehidupan mereka, sebelum mereka menyedari perlunya
kembali kepada ajaran Tuhan?
No comments:
Post a Comment