SURAH AL MULK AYAT 1
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Maha Pemurah Maha
Pengasih
تبرك الذى بيده الملك وهوعلى كل شئ قدير
Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan Yang Menguasai
pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah ia Maha Kuasa atas tiap-tiap
sesuatu;
i. Yang Dikatakan Berkuasa
Terdapat banyak ayat yang menerangkan tentang sifat Tuhan Maha Kuasa.
Kekuasaan Tuhan meliputi segala sesuatu. Istilah Maha Kuasa telah dijadikan
perdebatan hangat suatu masa dahulu oleh golongan falsafah yang gemar bertanya
soalan-soalan memerangkap. Antaranya adakah Tuhan berkuasa untuk menjadikan
sesuatu itu diam dan gerak pada masa yang sama dan tempat yang sama? Untuk
menjawab persoalan seperti ini, seseorang perlu melihat kepada soalan itu
sendiri iaitu adakah persoalan sedemikian itu relevan?
Pada hukum adat, sesuatu yang diam tidak bergerak dan suatu yang bergerak
tidak diam. Oleh itu pada hukum adatnya, perkataan sedemikian adalah dua
perkataan yang berlawanan yang tidak akan terjadi serentak. Memberi jawapan
kepada persoalan sedemikian adalah seperti mengiktiraf sesuatu yang ada sebagai
tiada dan sesuatu yang tiada sebagai ada. Persoalan bersifat falsafah semata-mata
sedemikian (tanpa ilmiah) hanya mahukan jawapan antara 'ya' dan 'tidak'.
Sekiranya jawapan adalah 'ya' akan ada persoalan-persoalan lain untuk menguji
persoalan selanjutnya dan sekiranya 'tidak' maka kekuasaan Tuhan akan
dinafikan. Mereka (ahli falsafah) itu sendiri tidak dapat memberi penjelasan
tentang 'sesuatu' itu dapat berada pada dua atau lebih tempat pada masa yang
sama lalu bagaimanakah persoalan mereka itu boleh ditimbulkan?
Sebenarnya persoalan sedemikian tiada jawapan 'ya' dan tiada juga jawapan
'tidak' lantaran itu, persoalan sedemikian tidak harus diketengahkan. Persoalan
seperti ini seperti bertanya tentang kebangkitan semula kepada jiwa dalam
situasi mati dengan persoalan sama ada kebangkitan semula itu benar atau tidak.
Seseorang yang waras tidak akan bertanya tentang soalan sedemikian kerana ia
mengetahui persoalan sedemikian tidak memerlukan jawapan.
ii. Yang Dikatakan Kerajaan Baraqah
Pada sudut pengamatan manusiawi, kekuasaan dapat ditakrif melalui
kerajaan. Sebuah kerajaan yang menguasai sesebuah negara, berkuasa mengubah
kawasan tandus menjadi kawasan pertanian, mengubah ruang angkasa yang
kelihatannya kosong itu, menjadi berpenghuni dan sebagainya. Semua itu menjadi
mungkin disebabkan oleh kuasa. Oleh kerana sedemikian sifatnya maka kekuasaan
itu menjadi rebutan manusia sehingga mereka sanggup berbalah dan berperang
sesama mereka untuk memperolehi atau mengekalkan kuasa.
Tuhan telah memperkenalkan kekuasaanNya adalah sesuatu yang Maha Berkat.
Keberkatan terserlah daripada kekuasaan Tuhan di bumi ini. Kekuasaan Tuhan
kepada ruang angkasa, sehingga Dia berkuasa menurunkan kembali air hujan
daripada wap-wap air yang terlepas dari permukaan bumi kembali kepadanya.
Manfaat air sedemikian memberi suatu kehidupan kepada tumbuhan dan haiwan di
permukaan bumi darihal air yang segar serta pembersihan udara. Kemudian manusia
mengotori air hujan berkenaan.
Air hujan yang seharusnya bersih dan segar
kini semakin dicemari akibat aktiviti manusia.
Manifestasi kekuasaan Tuhan yang diajari kepada manusia perlu manusia
pelajari supaya amanah kekuasaan yang diserahkan kepada manusia memerlukan
tindakan keberkatan ke atas manusia seluruhnya dan kepada alam kehidupannya.
Sekiranya mereka memilih suatu sistem kekuasaan yang menghilangkan keberkatan,
secara beransur-ansur kekuasaan sedemikian tidak akan bertahan lama. Tuhan yang
menentukan jatuh bangunnya sesebuah kerajaan dan bukan semestinya melalui
pilihanraya atau serangan ketenteraan. Dia meletakkan kebajikan sebagai ukuran
(3:26) dalam memilih individu yang layak untuk diangkatNya sebagai pemimpin.
Pemimpin-pemimpin berkenaan boleh jadi sesiapa sahaja.
No comments:
Post a Comment