و انا لما سمعنا الهدى امنا به
فمن يوءمن بربه فلا يخاف بخسا و لا رهقا
Dan bahwasanya kami, tatkala telah mendengar kami akan petunjuk itu, telah beriman kami dengannya. Maka adapun barangsiapa yang ia beriman dengan Tuhannya maka tiada ia takut akan rendah diri dan tiada pula kemegahan.
Dan Bahawa Sesungguhnya kami, ketika mendengar petunjuk (Al-Quran), Kami beriman kepadanya (dengan tidak bertangguh lagi); kerana sesiapa Yang beriman kepada Tuhannya, maka tidaklah ia akan merasa bimbang menanggung kerugian (mengenai amalnya Yang baik), dan juga tidak akan ditimpakan sebarang kesusahan.
i. Sifat Bangsa Jin - Bipolariti
Ayat ini menunjukkan jin mewarisi sifat rasa kerendahan diri (inferiority) dan kemegahan (exicitancy). Dalam ayat رهقا ,72:06 diterangkan dengan makna kebongkakan. Oleh itu, mereka adalah makhluk yang cepat bereaksi dengan keadaan yang mengenai atau menimpa mereka. Sikap manusia yang mudah teruja dengan perolehan dan tersentak dengan masalah hidup adalah seumpama sikap jin. Dalam surah Al-Ma'arij ada dinyatakan bahawa manusia diciptakan Tuhan dengan resah sedemikian (70:19/20/21). Kecuali orang-orang yang memenuhi tuntutan solah yang bersinambungan (70:22). Hanya apabila seseorang dapat merasakan segala-galanya adalah milik Tuhan, tidak akan terkesan daripada sebarang masalah dan perolehan. Dalam sebahagian terjemahan, رهقا dinyatakan sebagai teraniaya! Terdapat sejenis perlakuan psikotik yang melanda umat manusia yang dikenali sebagai bipolar yang menyamai sifat psikologi jin. Iaitu keadaan seseorang dapat berada dalam dua keadaan yang berlawanan hanya dalam masa yang terdekat iaitu kemurungan dan kegirangan. Selalunya mereka ini memiliki tahap imaginasi yang sangat tinggi serta memiliki kecerdasan rasionaliti yang mengkagumkan. Rawatan perubatan yang selalu diberi oleh pengamal perubatan adalah garam lithium untuk menghilangkan kesan gangguan saraf yang mengakibatkan mereka melihat sesuatu yang manusia lain tidak melihat dan mendengar sesuatu yang biasanya manusia lain tidak mendengar. Keadaan hiperaktif seperti ini memerlukan latihan ketenangan yang mendalam.
i. Sifat Bangsa Jin - Bipolariti
Ayat ini menunjukkan jin mewarisi sifat rasa kerendahan diri (inferiority) dan kemegahan (exicitancy). Dalam ayat رهقا ,72:06 diterangkan dengan makna kebongkakan. Oleh itu, mereka adalah makhluk yang cepat bereaksi dengan keadaan yang mengenai atau menimpa mereka. Sikap manusia yang mudah teruja dengan perolehan dan tersentak dengan masalah hidup adalah seumpama sikap jin. Dalam surah Al-Ma'arij ada dinyatakan bahawa manusia diciptakan Tuhan dengan resah sedemikian (70:19/20/21). Kecuali orang-orang yang memenuhi tuntutan solah yang bersinambungan (70:22). Hanya apabila seseorang dapat merasakan segala-galanya adalah milik Tuhan, tidak akan terkesan daripada sebarang masalah dan perolehan. Dalam sebahagian terjemahan, رهقا dinyatakan sebagai teraniaya! Terdapat sejenis perlakuan psikotik yang melanda umat manusia yang dikenali sebagai bipolar yang menyamai sifat psikologi jin. Iaitu keadaan seseorang dapat berada dalam dua keadaan yang berlawanan hanya dalam masa yang terdekat iaitu kemurungan dan kegirangan. Selalunya mereka ini memiliki tahap imaginasi yang sangat tinggi serta memiliki kecerdasan rasionaliti yang mengkagumkan. Rawatan perubatan yang selalu diberi oleh pengamal perubatan adalah garam lithium untuk menghilangkan kesan gangguan saraf yang mengakibatkan mereka melihat sesuatu yang manusia lain tidak melihat dan mendengar sesuatu yang biasanya manusia lain tidak mendengar. Keadaan hiperaktif seperti ini memerlukan latihan ketenangan yang mendalam.
Ramai juga orang ternama menderita penyakit bipolar.
("Princess Leia" - mempromosi filen terbaru Star Wars)
("Princess Leia" - mempromosi filen terbaru Star Wars)
ii. Latihan Menghindari Sifat Bipolariti
Hanya mereka yang mencapai tahap keimanan sebenar iaitu meyakini tidak mempunyai sebarang pemilikan apa-apapun walaupun terhadap dirinya sendiri apatah lagi keluarganya dan sebarang apajua hartanya, akan sentiasa tenang dengan mengingati nama Tuhan. Mereka ini akan dapat mencapai keadaan tidak berasa kehilangan terhadap apajua bencana dan tidak merasai keuntungan terhadap pemperolehan. Namun seseorang itu diciptakan untuk bekerja. Balasan daripada Tuhan adalah suatu sumber motivasi untuk memperbanyak serta memperkuat pengabdian diri kepada Tuhan dan bukanlah merupakan matlamat. Matlamat utama mereka hanyalah Allah, hanya kepada Allah serta memiliki keinginan kuat untuk kembali kepada Allah. Sehingga mereka mempelajari sesuatu untuk melaksanakan apajua yang diperintahkan dan melaksanakan tanggung-jawab sebagai makhluk sebagaimana perlakuan hamba-hambaNya yang lain. Kehidupan ini tidak lain dan tidak bukan adalah permainan dan senda gurau.
Hanya mereka yang mencapai tahap keimanan sebenar iaitu meyakini tidak mempunyai sebarang pemilikan apa-apapun walaupun terhadap dirinya sendiri apatah lagi keluarganya dan sebarang apajua hartanya, akan sentiasa tenang dengan mengingati nama Tuhan. Mereka ini akan dapat mencapai keadaan tidak berasa kehilangan terhadap apajua bencana dan tidak merasai keuntungan terhadap pemperolehan. Namun seseorang itu diciptakan untuk bekerja. Balasan daripada Tuhan adalah suatu sumber motivasi untuk memperbanyak serta memperkuat pengabdian diri kepada Tuhan dan bukanlah merupakan matlamat. Matlamat utama mereka hanyalah Allah, hanya kepada Allah serta memiliki keinginan kuat untuk kembali kepada Allah. Sehingga mereka mempelajari sesuatu untuk melaksanakan apajua yang diperintahkan dan melaksanakan tanggung-jawab sebagai makhluk sebagaimana perlakuan hamba-hambaNya yang lain. Kehidupan ini tidak lain dan tidak bukan adalah permainan dan senda gurau.
Ini bermakna apajua yang dimiliki bukanlah suatu pemilikan benar. Buktinya, apasaja yang dimiliki oleh kedua tangan seseorang akan dimiliki oleh orang lain sebagai warisan. Makanan yang dimakan akan habis begitu juga pakaian yang dipakai walau apajua jenama sekalipun, akan lusuh dan akhirnya dibuang. Apakah lagi yang akan dipertahankan untuk dimiliki buat selama-lamanya? Namun tidak seharusnya roh urusanNya yang diperbeban dalam diri seseorang, tidak melakukan yang terbaik sebagai pihak yang memegang amanah mengurus tubuh yang diserahkan amanah untuk berkehidupan. Sehingga apabila roh urusanNya dikembalikan kepadaNya maka hakNya jua yang akan menilai tentang yang dipersembahkan dalam keseluruhan hidupnya. Adalah hak Allah Taala untuk menilai dan memulai suatu urusan yang baru berdasarkan apajua yang dicatat sebagai amalan atau pengalaman hidup untuk direkodkan serta dikemaskini. Tentunya suatu kehidupan baru akan menyingkap rahsia kebesaranNya yang tidak dapat dipertikaikan. Penciptaan langit dan bumi yang dilaksanakan Tuhan bukanlah perkara lawak jenaka. Sekiranya Ia menghendaki, disisiNya tentunya ada permainan itu. Kalau Ia mahu melakukannya. (21:16/17).
No comments:
Post a Comment