SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, June 5, 2018

SURAH AS-SABAK AYAT 14 -- BANGSA JIN TIDAK MENGETAHUI PERKARA GHAIB


ﻓﻠﻣﺎ ﻗﻀﻴﻨﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻠﻣﻮﺖ ﻣﺎ ﺪﻠﻬﻢ ﻋﻠﻰ ﻣﻮﺘﻪ

Maka tatkala telah menetapkan Kami atasnya kematian, tidak telah menanda ia akan mereka atas kematiannya 

Setelah Kami tetapkan berlakunya kematian Nabi Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka tentang kematiannya

Kecanggihan yang dipelopori oleh bangsa Jin, yang jauh lebih canggih berbanding rekaciptaan manusia pada sepanjang zaman, sebenarnya tidak pernah menyampaikan mereka kepada pengetahuan tentang perkara ghaib. Buktinya mereka tidak pernah memiliki pengetahuan tentang masa kewafatan Nabi Sulaiman A.S.

Setelah sekian lama Nabi Sulaiman A.S. memerintahkan bangsa jin untuk melakukan kerja, akhirnya tubuh baginda tersungkur jatuh ke bumi. Tubuh baginda yang telah terlalu lama bertongkat, akhirnya tersungkur setelah tongkat baginda dimakan oleh haiwan melata. Dalam banyak terjemahan tidak dinyatakan berapa lama baginda telah terpacak tegak bersama tongkat yang baginda pegang dan mengapakah dalam tempoh yang begitu lama, bangsa jin tidak mengetahui yang baginda telahpun wafat?

Penulis sebenarnya merasa khuatir untuk menjelaskan perkara ini kerana tempoh hayat dan masa kematian seseorang adalah merupakah perkara ghaib yang hanya diketahui Tuhan. Persoalan yang harus dikemukakan ialah apakah sebenarnya yang berlaku kepada bangsa jin, bermula masa kewafatan Nabi Sulaiman A.S. hingga ke masa tubuh baginda tersungkur? Setelah mengetahui yang baginda telah wafat, mengapakah bangsa jin rasa begitu terhina kerana diarahkan melakukan kerja yang diperintahkan oleh Nabi Sulaiman A.S. sebelum itu? Persoalan penting yang penulis harus ulangi ialah mengapakah bangsa jin tidak mengetahui yang Nabi Sulaiman A.S. telahpun lama wafat dan mengapa juga dalam tempoh itu, bangsa jin masih melakukan kerja-kerja yang diperintahkan oleh Nabi Sulaiman A.S? Siapakah yang sebenarnya masih berterusan memberi arahan kepada jin-jin berkenaan untuk terus melakukan kerja? 

Walaupun kesimpulan ayat menyatakan bahawa bangsa jin, seperti juga manusia, sebenarnya tidak mengetahui tentang perkara ghaib darihal perkara yang bakal terjadi, jadi apakah hikmah sebenar ayat ini yang menyatakan bahawa arahan baginda masih ditaati sekalipun baginda telah lama wafat? Untuk menjelaskan persoalan ghaib seperti ini, pembaca harus telah bersedia sepenuhnya dengan pengetahuan tentang kawalan tamathil, sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini. Buat masa ini penulis tidak berani untuk menjelaskan dengan lebih mendalam. Cukuplah untuk penulis jelaskan, bahawa pengetahuan tentang kawalan makhluk tamathil adalah lebih diketahui oleh bangsa jin berbanding manusia, kerana tubuh manusia sebenarnya adalah sejenis tamathil.

Pada keadaan tertentu, tubuh manusia
dapat dikendalikan oleh bangsa jin,
untuk diperlakukan sebagai tamathil.


No comments:

Post a Comment

Popular